Moet een vereniging voldoen aan de eisen van de Drank- en horecawet als gratis wordt geschonken met vrijwillige bijdrage?

Sinds begin dit jaar is deze wet gewijzigd om de concurrentie van "paracommerciële instellingen" aan te pakken. Dus sportclubs, gezelligheidsverenigingen, scholen, etc. moeten plots een vergunning hebben. Volgens de wet ben je al zo'n instelling als je bedrijfsmatig of anders dan om niet alcoholhoudende drank verstrekt.

Poet
9 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K

Het beste antwoord

Iedere vereniging moet sinds begin 2014 een 'Verordening paracommercie' hebben op grond van art. 4 van de Drank- en Horecawet (een verordening om voorschriften en beperkingen te verbinden aan paracommerciële rechtspersonen op het gebied van horeca-activiteiten).

Er is een modelverordening voor paracommerciële activiteiten, die de gemeente kan aanpassen (bijv. m.b.t. openings- en sluitingstijden) aan ter plaatse aanwezige verenigingen.

Je moet hiervoor de gemeente hiervoor raadplegen. (Zoek op een term als 'Verordening paracommercie').

Er is een kant-en-klare 'standaardverordening' die de gemeente kan gebruiken als basis voor haar eigen verordening en nogal wat gemeenten hebben stukken daaruit overgenomen. Daarin staan bepalingen als deze:

"1.

Voor paracommerciële rechtspersonen:
a.
is het verboden om bedrijfsmatig of “anders dan om niet” (lees: gratis) alcoholhoudende drank te verstrekken in of vanuit de inrichting voor gebruik ter plaatse tijdens bijeenkomsten van persoonlijke aard;."
"Bijeenkomsten van persoonlijke aard" zijn bijeenkomsten met een (veelal) feestelijk karakter, waarbij meestal alcoholhoudende drank wordt genuttigd, die geen verband houden met de doelstelling van de paracommerciële rechtspersonen.

Deze regel verbiedt dus het algemeen ter beschikking stellen van de kantine (of hoe je het lokaal ook noemt) als zaal voor bijv. bruiloften en partijen. ("Bedrijfsmatig"). Dat mag niet (concurrentievervalsing).

In de standaardverordening komen we (in lid 2) ook een zin als deze tegen:

"6. Het is verboden om alcoholhoudende drank te verstrekken
tegen een prijs anders dan een marktconforme prijs."

Als die bepaling is opgenomen in de verordening van de gemeente is duidelijk dat 'gratis schenken' niet mag.

NIET in de standaardverordening staat de volgende bepaling, die ik wel tegen ben gekomen in een gemeentelijke Verordening paracommercie:

"Artikel 3. Happy hours.

Het is verboden om alcoholhoudende drank te verstrekken voor gebruik ter plaatse tegen een prijs die lager is dan 60% van de prijs die in de desbetreffende horecagelegenheid of op het desbetreffende terras gewoonlijk wordt gevraagd (zgn. “happy hours”)."

Als je gratis schenkt, heb je een continu 'happy hour' en dat mag niet.

Kortom, je moet de Verordening Paracommercie van je eigen gemeente raadplegen om de exacte voorschriften te kunnen weten.

Toegevoegd na 17 minuten:
"Iedere vereniging moet sinds begin 2014 een...' :

moet zijn:

iedere gemeente moet sinds begin 2014...
Computoon
9 jaar geleden
Poet
9 jaar geleden
Dank voor de uitzoekerij. Dit hielp mij weer. Het is het beste antwoord (want: enige) maar niet het juiste, zo heb ik inmiddels ontdekt. De hoofdvraag of er tegen vergoeding alcoholische dranken worden verstrekt. In dat geval is er volgens de Drank- en horacawet namelijk sprake van de exploitatie in eigen beheer van een horecabedriijf: "horecabedrijf: de activiteit in ieder geval bestaande uit het bedrijfsmatig of anders dan om niet verstrekken van alcoholhoudende drank voor gebruik ter plaatse;" En dat betekent dan vergunningsplicht met alle daaraan verbonden eisen van dien. Bovendien geldt je als vereniging dan pas als paracommerciële instelling, waarvoor gemeenten dus sinds 2014 regels moeten stellen tbv het voorkomen van concurrentie voor de horeca. Dat zijn dan de regels waar jij op doelt (normaliter staan die dan in de APV). In mijn vraag gaat het om alcoholverstrekking zonder vergoeding (immers: alleen vrijwillige bijdrage). Daarmee is er dus geen horecabedrijf aan de orde en dus ook geen vergunningsplicht of paracommerciële instelling.