Is het legaal om ergens anders ingeschreven te staan dan waar je woont?

Het klinkt misschien dom van mij maar moet het zeker weten. Situatie: Kind van uitkeringsgerechtigde wil gaan werken maar dan wordt de uitkering van de ouder gekort. Deze wil dan ergens anders inschreven staan (bij mensen met koopwoning) en toch fysiek bij die ouder willen wonen. Is het eigenlijk legaal? Wat zijn de gevolgen voor de partijen indien het wel legaal is en wat als het niet is?

5 jaar geleden
in: Wetgeving
37.1K
paulus811
5 jaar geleden
Het gevolg voor de belastingbetaler is dat er weer onterecht een uitkering wordt verstrekt en deze manier van denken is nou precies de reden waarom we in Nederland zo'n beetje de hoogste belastingdruk in Europa hebben. Trucjes verzinnen om maar uit die uitkeringsruif te kunnen blijven vreten.
Castle
5 jaar geleden
Ik snap uw reactie paulus811. Ik heb zelf (gelukkig) nooit een dag uitkering nodig gehad en ben dus helemaal niet bekend met de regels daaromtrent. Ik ben me bewust dat deze vraag bepaalde emoties teweeg kan brengen. Ik wil alleen weten of mensen die legaal kunnen doen zonder consequenties en als die er wel zijn dan welke.
Erna55
5 jaar geleden
Wanneer het kind gaat werken is het logisch dat het bijdraagt in de kosten van het huishouden.
De uitkering van de ouders wordt gekort, het kind kan dit bedrag bijdragen aan huur en huishoudgeld.
paulus811
5 jaar geleden
Ja Erna, dat klopt. Maar de vraag is wat de gevolgen voor de uitkering zijn als het kind zich ergens anders laat inschrijven. @Castle, vergeef me de nogal harde reactie en gelukkig zit ik in dezelfde situatie als jij, nog nooit een uitkering gehad dus dat is makkelijk praten natuurlijk. Met de vraag zelf is verder niets mis natuurlijk en als het legaal is om het 'inschrijftrucje' te hanteren, heb ik er ook geen problemen mee. Legaal=legaal

Het beste antwoord

Nee, het is niet toegestaan ergens anders ingeschreven te staan dan waar je woont. De kans dat deze vorm van fraude aan het licht komt, wordt elk jaar groter. Instanties werken steeds meer samen in het uitwisselen van informatie om dit soort situaties op te sporen. Hiervoor kun je een bestuurlijke boete krijgen van max €325,00. Leidt de inschrijving tot ten onrechte verkregen bijstand of toeslagen, dan moeten die worden terugbetaald, verhoogd met een boete die kan oplopen tot 100% van het terug te betalen bedrag.

De situatie: ouder(s) in de bijstand, kind wil gaan werken.
Tegenwoordig geldt voor het berekenen van de hoogte van de bijstandsuitkering de kostendelersnorm. Wonen er meerdere volwassenen op hetzelfde adres, die een gezamenlijke huishouding voeren, dan wordt de uitkering per persoon gekort. Telt het betreffende kind mee als volwassene, dan wordt de uitkering dus ook gekort als het kind niets verdient. Er wordt van uitgegaan dat elke volwassene een eigen inkomen kan genereren (door werk of eigen uitkering) en dus kan bijdragen aan de huishoudkosten.

Ik weet niet hoe oud het kind is en of deze studeert? Als het kind jonger is dan 21 jaar, of als hij/zij student is, dan telt hij/zij niet mee voor de kostendelersnorm. Het is dan ook niet relevant of hij/zij zelf werkt en hoeveel inkomen hij/zij verdient.

Alleen het inkomen en vermogen van een eventuele 'partner' (= echtgenoot of andere persoon waarmee een gezamenlijke huishouding wordt gevoerd = niet het kind) telt mee voor het bepalen van recht op en hoogte van uitkering.

Kortom: kind kan gewoon thuis blijven wonen en gaan werken. Het inkomen is niet van belang voor de hoogte van de uitkering van de ouder(s). Is / wordt het kind ouder dan 21 en studeert hij/zij niet, dan telt het wel mee voor de kostendelersnorm.
Inekez1
5 jaar geleden
KennisDelen
5 jaar geleden
Geruststelling, ik vond het al een rare regel! Ben je als kind zo (pro)actief dat je een bijbaantje neemt, zou je ervoor gestraft worden...

Andere antwoorden (2)

Nee, dat is niet legaal, want je moet ingeschreven staan waar je woont.
In deze context is het bovendien uitkeringsfraude (om te precies te zijn: een variant van samenwoonfraude) en dat kan forse boetes en strafkortingen opleveren als het ontdekt wordt.
Aanvulling: Voor een (bijstands)uitkering is de feitelijke situatie leidend. Niet wat er in het bevolkingsregister staat.
Toegevoegd op 21 januari 2019 14:31: tekst
tinus1969
5 jaar geleden
Op het moment dat je geen uitkering aanvraagt maar gewoon loon hebt, zou ik niet weten waarom dat niet zou mogen
5 jaar geleden
tinus1969
5 jaar geleden
Het blijft illegaal, omdat je moet ingeschreven staan waar je daadwerkelijk woont. Vziw staat er op onjuiste inschrijving zelf geen straf, maar als je op basis daarvan rechten claimt of iets doet (en dat doe je snel!) dan is dat frauduleus.
Inekez1
5 jaar geleden
Je hoort je gewoon in te schrijven op het adres waar je woont. Dat is wettelijk zo geregeld in Nederland. Ook als je geen financieel voordeel hebt bij een valse inschrijving, kun je daarvoor een boete krijgen van max. 325 euro.