Is het in mediterrane landen relatief makkelijker om drank te verkopen in een eetgelegenheid?

Naar aanleiding van een vraag over bier bij de McDonalds die in landen als Frankrijk en Italië verkocht blijkt te worden.

Is in Frankrijk überhaupt een drankvergunning nodig voor een eetgelegenheid als deze licht alcoholische dranken(bier/wijn) wil verkopen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Niet elk mediterraan land houdt er dezelfde wetgeving op vlak van drankvergunning op na.
Je zou nochtans denken, één Europa, één wet maar zo werkt dat echter niet in de praktijk.

In vele gevallen wordt het aantal toegestane drankvergunningen bepaald door het aantal inwoners of het aantal toeristen per regio en per periode van het jaar.
Je hebt dus ook seizoensgebonden vergunningen.

In Frankrijk is de wet op de drankvergunning sinds 2011 versoepeld.

Er wordt in vele landen een 3 daagse cursus verplicht voor diegenen die in aanmerking willen komen voor een drankvergunning.

Als antwoord op jouw laatste vraag, je voor zover ik het goed begrepen heb dien je ook voor die categorie dranken een vergunning te hebben.

Lees ook eens via bijgevoegde links wat er over drankvergunningen in Frankrijk en andere mediterrane landen wordt geschreven.

Succes ermee!