Hoeveel schadevergoeding kan ik vragen?

Afgelopen maand ben ik samen met een vriend van mij ( op de rand van minderjarigheid ) mishandeld bij een ophaalrestaurant. De dader (in de 40) wordt veroordeeld voor taakstraf of een geldboete.

Ik heb psychische schade eraan overgehouden. Namelijk: Wanneer een auto of scooter mij nadert van achter word ik plotseling heel erg angstig.
Ook heb ik 4 weken slecht geslapen en zijn er nachten geweest waarin ik zwetend in mijn bed wakker schrok van de angst....

Zojuist heb ik een brief van justitie gekregen waarin staat dat ik het recht heb om een schadevergoeding te vragen. Dit ga ik zeker doen.

Voor degenen die weten wat smartengeld is:

Hoeveel geld kan ik vragen?

Vriendelijke Groet
Anoniem

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.5K
ronron1212
10 jaar geleden
Daar zijn standaard vergoedingen voor zie:
http://www.smartengeldadvies.nl/node/11
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Laat dit uitzoeken door een letselschadespecialist, die behandelen ook psychische schades.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk dat je zou kunnen rekenen op een paar honderd euro. Nederlandse rechters zijn zeer terughoudend met smartengeldschades.
Antoni
10 jaar geleden
Hoofbrekens, in theorie kan je (natuurlijk) ieder bedrag vragen. Welk bedrag gebruikelijk is en wat je in de praktijk zou kunnen ontvangen, weet ik helaas niet. Zoals crea in haar reactie al aangaf: Laat dit uitzoeken door een specialist. Dat kan naar mijn idee ook een letselschadeadvocaat zijn.

Antwoorden (2)

In Nederland is het bij de wet zo geregeld dat psychische schade ook kan worden aangemerkt als letselchade. De vergoeding is de emotionele schadevergoeding, beter bekend als smartengeld.
U doet er altijd goed aan om bij mentaal letsel advies in te winnen bij een letselschadespecialist. Veel letselschade experts zijn aangesloten bij de VL1937 (Verenigde Letselschade Bureaus Nederland. Zij adviseren gratis omtrent de stappen die u kunt nemen om letsel vergoed te krijgen. Nemen zij de zaak, na het eerste advies, in behandeling, dan is vaak de hulp voor uw speciale geval voor altijd gratis.
Men doet voor u het administratieve werk, de rekeningen worden betaald door de verantwoordelijke partij.
U kunt een test doen omtrent de haalbaarheid van uw kans op emotionele schadevergoeding.

http://www.letselschadebureaus.org/letselschade-test/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Advies is dan wel gratis.
Behandeling van de zaak meestal niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De financiële aangelegenheid is een kwestie tussen de letselschadespecialist en het slachtoffer.
Weet je zeker dat het een brief van Justitie was?
Want ik heb iets soortgelijks meegemaakt en kreeg toen brieven van
verzekeringsinstanties en van Bureau Slachtofferhulp.

http://www.slachtofferhulp.nl/

Ik denk dat je daar moet zijn om je te laten helpen.

Slachtofferhulp Nederland helpt na een misdrijf, verkeers-
ongeluk of calamiteit. Bent u slachtoffer, getuige of nabestaande? Wij ondersteunen u op juridisch, praktisch of emotioneel gebied. Onze hulp is altijd gratis en in de buurt.

Toegevoegd na 3 minuten:
Letselschadebureau's zijn commercieel. Geven wel gratis advies, maar de behandeling van de zaak is niet gratis.
In Nederland zijn de bedragen wat smartengeld en letselschade betreft aan de zuinige kant. Wij zijn zelf van mening dat als je in ogenschouw neemt welk leed de mensen wordt aangedaan, soms ook door onoplettendheid of roekeloosheid er best wel hogere bedragen toegekend zouden kunnen worden.

Je kunt hier een smartengeld test doen:

http://www.smartengeldberekenen.nl/index.php