Mag de school je verplichten om met noodweer te fietsen naar school met code oranje?

Mijn dochter moet naar school maar ze geven deze week code oranje af vanwege zeer zware storm die op Nederland afkomt met in het binnenland windsnelheden boven de 100 km per uur is mag mag de school je dan verplichten om toch naar school te fietsen of mag je dan toch thuis blijven omdat je geen ander vervoer kan regelen want er is wel een groot risico dat er dikke takken kunnen afbreken van bomen

2 jaar geleden
in: Wetgeving
7.5K
Inekez1
2 jaar geleden
Het gaat morgen pas in de loop van de dag echt hard waaien. Het ligt eraan waar je woont vanaf welk tijdstip code geel en code oranje gelden. In elk geval is dat nog niet om 8:00 uur 's morgens, dus er kan nog prima naar school gefietst worden. Het zou kunnen dat scholen hun leerlingen 's middags eerder vrij geven om voor de ergste storm weer thuis te kunnen komen. Ook dat is afhankelijk van waar je woont, en wellicht van hoe ver er gefietst moet worden van school naar huis. Voor kinderen die 15 km moeten fietsen zal de school eerder een uitzondering maken dan voor kinderen die 3 km moeten fietsen.
VraagAntwoord66
2 jaar geleden
Volgens mij verplicht de school je niet om met de fiets te komen. Ouders kunnen er ook voor kiezen om met de auto te rijden
SnakeEye
2 jaar geleden
Je kunt ook gebracht worden...
Bordensteker
2 jaar geleden
Het zit eraan te komen dat scholen gaan besluiten om rond het middaguur te stoppen: “Ook het onderwijs neemt maatregelen. Zo melden onder meer de Hogeschool van Amsterdam, INholland, Fontys in Tilburg en de Hogeschool Rotterdam dat er tot 12.00 uur fysieke lessen zijn, maar dat het daarna stopt. Ook diverse middelbare scholen en mbo's stoppen rond die tijd met fysiek onderwijs.
De scholen willen studenten de kans geven op tijd naar huis te gaan, omdat er vanaf 14.00 uur geen treinen rijden.” (Bron: NOS Teletekst pag. 107 over storm Eunice) Overigens lijkt het sowieso gevaarlijk te worden om 's middags nog buitenshuis te zijn, dus als het enigszins te vermijden is: zorg dat je tegen een uur of twee ergens velig binnen bent. Ook in een auto ben je vrijdagmiddag en -avond niet echt veilig, en als het niet strikt noodzakelijk is kun je maar beter niet de weg op gaan. De timing van de storm kan nog veranderen. De kracht ook.

Antwoorden (2)

Als de school of de overheid geen "stormverlof" geeft, moet je dochter gewoon naar school. Vergelijk het met werken voor een werkgever: je moet komen werken, ondanks het weertype. Hoe je op de werkplek komt, is een eigen verantwoordelijkheid.
Gemotoriseerd verrvoer is altijd te regelen als je tijdig bent. Hetzij openbaar vervoer, hetzij meerijden in de eigen of andermans auto. De taxi kennen we ook nog.

Het wordt alleen anders als de overheid alle vervoer zou verbieden wegens weersomstandigheden die de maatschappij ontwrichten. Maar voor zover mij bekend, heeft onze overheid een dergelijk verbod niet afgekondigd.
Computoon
2 jaar geleden
tinus1969
2 jaar geleden
Zoals her nu naar uitziet is er morgenmiddag geen OV.
Amadea
2 jaar geleden
'k Heb net een mailtje van NS ontvangen dat alle treinverkeer vanaf 14.00 uur stopt.
Thecis
2 jaar geleden
Stond inderdaad al op nu.nl
Maar toch zal ook de school dit moeten goed keuren. Anders blijft er gewoon een leerplicht
Nee, de school mag jou niet verplichten om te fietsen tijdens code oranje.

Maar ik betwijfel of de school je ook echt verplicht om te fietsen. Eist de school alleen maar dat je aanwezig bent tijdens de lessen? dat is heel wat anders.