Ben mishandeld door een zorgverlener in een ziekenhuis en wil weten hoe ik aangifte kan doen?

Op de dag dat ik geopereerd moest worden heeft een zorgverlener in het ziekenhuis die m'n temperatuur moest opmeten mij mishandeld en nu heb ik last en pijn in m'n oor. Hij moest m'n temperatuur meten en ipv dat hij de oortemperatuurmeter voorzichting in m'n oor zette heeft hij z'n arm heel wijd gespreid, en in een rechte lijn met een hoge snelheid en kracht de temperatuurmeter in m'n oorholte geramd. Ik schreeuwde van de pijn en m'n hoofd klapte opzij door de klap.
Na drie weken heb ik nog steeds last en pijn in m'n oor als ik gewoon niks doe maar ook als ik voorover buig en hoest.
Ik was hiervoor naar de huisarts geweest en die zei dat m'n trommelvlies in takt is en dat hij verder niks kan vinden.
Ik kan nu dus geen aangifte doen omdat er geen letsel is volgens mijn huisarts. Hij zei eerst wel dat het gekneusd is maar toen ik dan vroeg of hij dat op papier wilde zetten zodat ik aangifte kon doen zei hij dat hij niets heeft kunnen vinden. Wat vinden jullie hiervan?
Wat kan ik doen om erachter te komen waarom ik pijn en last heb? Wat kan ik doen om m'n letsel aan te tonen?

Naast de pijn voelt het of er iets groots in m'n oor zit de hele tijd. Dat is denk ik die afdruk van die oortemp. meter die m'n oor heeft gevormd oid. Het gehoor is ook niet meer zoals het was, het is wat dof nu.

M'n huisarts zegt dat ik ipv aangifte een klacht moet indienen bij het ziekenhuis. Ik wil aangifte doen want ik vind dit niet kunnen en ik heb nog steeds pijn. Wat vinden jullie?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
2.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is een ongelukje, geen mishandeling waar aangifte voor nodig is!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Overdrijven is ook een kunst..
Als je huisarts niets ziet. Zal er ook niets aan de hand zijn. En die pijn... Misschien heb je een puistje in je oor of last van je holtes...
Ga je lekker bezig houden met leuke dingen, en stop aandacht te zoeken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@mobie1980 overdrijven is inderdaad een kunst.
net zoals artsen die gehospitaliseerd zijn en niet meer denken aan de gevoelens van hun patienten. mijn broer zijn vingers kwamen laatst onder een knipbank, gelukkig net niet eraf, maar intense pijn.
hij had er verband omheen dat moest verschoont worden.
ik zie die dokter binnenkomen, trekt letterlijk het verband eraf zonder enige zorg, en ik zie de pijn gewoon in de ogen van mijn broer. dit zijn een van de vele voorbeelden voor een agressieve zorgverlener is een ziekenhuis. desalniettemin, als johnny890 een puistje in zijn oor had, dan had de huisarts dat wel gezien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als hij echt met gestrekte arm zo de thermometer in je oor geramd heeft, zoals je zelf beschrijft, dan had er echt wel een gat in je oortrommel gezeten.

Het beste antwoord

aangifte kan altijd nog.
ga naar het desbetreffende ziekenhuis en dan dien je een klacht in .
geef daarbij te kennen dat je dit samen met het ziekenhuis wilt oplossen maar als het op niets uitloopt dat je dan alsnog aangifte gaat doen.
het ziekenhuis zal het op prijs stellen dat je eerst naar hun bent gegaan in plaats van eerst aangifte te doen .
tegelijkertijd weet het ziekenhuis dat er druk op het tot een oplossing komen omdat je anders alsnog aangifte doet.
en je hebt zeker wel een poot om op te staan want je verzint het niet en je hebt letsel.
je huisarts wilt niet meewerken ,dat is geen probleem,want je hebt recht op een second opinion en van dat recht moet je zeker gebruik maken.
er is je iets aangedaan en ik vind dat je dat niet over je kant kan laten gaan .
kom je er niet meer uit dan kan je altijd nog een gespecialiseerde advocaat raadplegen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
zie m'n reaktie onder dat van Torcida.

Andere antwoorden (7)

aangifte doen lijkt me niet veel zin te hebben, zo te lezen heb je geen poot om op te staan.
ieder ziekenhuis heeft iemand in dienst waar je met je klachten terecht kan; kijk even op de site.
nijn ervaring is dat je serieus wordt genomen, ik hoop dat jij die ervaring ook zal hebben, dat scheelt vaak al veel.
wil je toch aangifte doen, ga dan eerst eens langs het juridisch loket.
succes en beterschap!
Rieneke1
11 jaar geleden
Lastig verhaal. Ik denk niet dat je wat gaat bereiken, noch met een klacht, noch met een aangifte. Je hebt geen bewijs en dan wordt het joumwoord tegen dat van de verpleger. Een klacht lijkt mij nog het meest zinvolle omdat je dan he ziekenhuis de mogelijkheid geeft om te kijken of die verpleger meer op zijn kerfstok heeft als er meer klachten komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Aangifte doen is niet afhankelijk van of je wel of geen letsel hebt. Wel een element van art 300 is dat je pijn voelde. Ook is belangrijk dat er opzet om jou pijn te doen bij de hulpverlener aanwezig was. Daar ligt ook meteen het probleem. Het bewijs is ampper of helemaal niet te leveren. Van de andere kant: aaals je geen aangifte doet gebeurt er zeker niets. Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk sws wel even een second opinion bij een ander huisarts. Misschien kan hij wel wat vinden en heb je i.i.g. iets op papier dat er wel degelijk letsel is ontstaan.

Daarna kun je aangifte doen, en heb je een poot om op te staan aangezien je aantoonbaar wat hebt opgelopen. Dan is het aan de rechter om te bepalen of het met opzet is gedaan, of dat het gewoon onvoorzichtigheid van de zorgverlener was.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op de eerste plaats: Je bent niet mishandeld. Mishandeling betekent dat jou moedwillig pijn is gedaan.
Als ik je verhaal lees, is er sprake van een ongelukje door een verpleger die een inschattingsfout heeft gemaakt.

Op de tweede plaats: Wat heb je gedaan toen het net gebeurd was? Heb je ter plekke met de verpleger gesproken? Heb je er een andere verpleegkundige of het hoofd van de afdeling bij gehaald? En wat zei die? Is er een aantekening gemaakt? Staat het in het medisch dossier?
Als je toen niks hebt laten weten of er een punt van hebt gemaakt, lijkt het me lastig om nu nog te gaan klagen.

Op de derde plaats: Als je echt wilt weten of je oor is beschadigd (je zegt zelfs dat je gehoor niet meer goed is) dan zul je een uitgebreid onderzoek moeten ondergaan waaronder een scan van je hoofd, een uitgebreide gehoortest, en een onderzoek door een kno-arts.
Dan pas heb je zwart op wit iets in handen.
Een huisarts kan jou dit niet bieden.

Op de vierde plaats: Bedenk wel dat als je hier werkelijk mee wilt doorgaan, je waarschijnlijk een letselschadeadvocaat zult moeten gaan inhuren.

Kortom: Of het zin heeft of wijs is om aangifte te doen hangt af van bovenstaande feiten.
Ga voor jezelf na of je er op het moment zelf genoeg ruchbaarheid aan hebt gegeven, of het ergens genoteerd staat.
Ga voor jezelf na of je het ziet zitten om een zeer uitgebreid onderzoek te ondergaan om jouw klachten te bewijzen, compleet met advocaat.
Als je dat ziet zitten, kun je een klacht indienen bij het ziekenhuis. Bedenk wel dat het resultaat ervan erg tegen kan vallen. In de praktijk komen patienten er meestal bekaaid af. En dan heb ik het over zaken die werkelijk stuitend zijn (dood door schuld etc). Daar valt een pijnlijk oor bij in het niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Om aangifte te doen hoeft geen aantoonbaar letsel te zijn, het zoeken van bewijzen is een taak van de politie of het OM, niet van de burger die aangifte doet. Maar in dit geval moet je inderdaad een klacht indienen.

In het wetboek van strafrecht valt "opzettelijke benadeling van de gezondheid" gelijk met "mishandeling". In dit geval lijkt mij niet dat er sprake is van opzet. Dan hebben we het over onvoorzichtig of onoordeelkundig uitvoeren van een verpleegkundige handeling. Dat valt - even los van de vraag of daar hier sprake van is en of dat aan te tonen zou zijn - onder het tuchtrecht, en niet onder het strafrecht. Aangifte doen bij de politie heeft dus weinig zin; de politie zal hier niets mee kunnen.

Je moet dus inderdaad een klacht indienen bij het klachtenbureau van het ziekenhuis. Elk ziekenhuis is verplicht om een onafhankelijke klachtencommissie te hebben, dus ook het ziekenhuis waar jij behandeld bent zal dit hebben. Je kunt daar schriftelijk je klacht indienen, en dan zal onderzocht worden wat er gebeurd is en word je waarschijnlijk uitgenodigd voor een gesprek. Als je na de afhandeling van je klacht niet tevreden bent, of als je vindt dat het niet juist is afgehandeld, zou het medisch tuchtcollege de volgende stap zijn. Ik vind het moeilijk om aan de hand van je verhaal in te schatten of het gebeurde van dien aard is dat de gang naar het medisch tuchtcollege gepast zou zijn. Het klinkt meer als een ongelukje door onvoorzichtigheid dan als werkelijk medisch falen, en je moet weten dat het tuchtcollege weinig patiënten in het gelijk stelt, omdat vaak niet voldoende aangetoond kan worden dat een zorgverlener daadwerkelijk gefaald heeft. Maar wil je hier verder mee, dan is dit de weg die je moet gaan: klachtencommissie ziekenhuis, en als je daarna hogerop wilt, een advocaat zoeken en een klacht indienen bij het tuchtcollege.

Ik weet niet hoe lang dit incident geleden is, maar als dit bijvoorbeeld langer dan drie weken is, dan moet er wellicht verder onderzoek worden gedaan. Gehoorverlies bijvoorbeeld kan aangetoond worden door de audicien, en wellicht is de klacht goed te behandelen. Gezien hoe dit gebeurd is en dat de huisarts geen afwijkingen zag, is de kans echter heel groot dat het vanzelf minder zal worden. Dat neemt niet weg dat het goed is om het te laten weten als bij een behandeling in het ziekenhuis dingen niet helemaal goed gaan. Zorgverleners kunnen daar weer van leren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik las een reactie: "Dat is een ongelukje, geen mishandeling waar aangifte voor nodig is!"

Daar lijkt het inderdaad op. Je zou kunnen klagen bij het ziekenhuis, als er meer klachten zijn zal deze verpleger mogelijk een andere baan moeten zoeken. Als het een eenmalig incident is zal zijn baas hem er op aanspreken en is het daarmee afgedaan.

Als hij je verder niet kent, en verder niets gezegd of gedaan heeft maak je met een aanklacht wegens mishandeling weinig kans, maar niemand houdt je natuurlijk tegen om naar het politiebureau te stappen en dat alsnog te doen.