Wat gebeurt er als je zonder een vergunning aan te vragen iets aan de constructie van een appartement doet?

Wel door een bouwkundige uiteraard.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

De gemeente kan dan 'handhavend optreden' en 'bestuursdwang toepassen'. Hoe dan ook: dat kost geld. Niet proberen dus.

Hieronder een artikel van de gemeente Rhenen maar je mag er ook een andere gemeente voor lezen.

"Mensen die regels overtreden krijgen te maken met de gemeente die handhavend gaat optreden. De gemeente heeft dan de mogelijkheid bestuursrechtelijke instrumenten in te zetten. Als u bijvoorbeeld zonder bouwvergunning bouwt, zal van u gevraagd worden de activiteiten te stoppen. Indien achteraf geen vergunning kan worden verleend, zult u de werkzaamheden ongedaan moeten maken. Met andere woorden: u zult het gebouwde moeten afbreken of het pand weer in oude staat moeten terugbrengen. Als u dat niet vrijwillig doet, zal de gemeente maatregelen nemen. De gemeente kan u een dwangsom opleggen. Of gemeente kan de afbraak zelf komen doen. Dit heet bestuursdwang. De kosten die de gemeente daarmee maakt zijn wel voor uw rekening.

Wat is een dwangsom?
Een dwangsom is een geldbedrag dat wij u in het vooruitzicht stellen als u de overtreding niet beëindigt binnen de gestelde termijn. De bedoeling is om u zo te dwingen om bijvoorbeeld een aanbouw af te breken. Doet u dit niet, dan moet u het geldbedrag betalen. De hoogte van dwangsommen lopen uiteen. De gemeente zal dit per geval moeten bekijken. De hoogte moet wel in verhouding staat tot de overtreding. Met andere woorden een dwangsom van € 50.000,- voor de afbraak van een tuinhuisje staat niet verhouding.

Wanneer wordt een dwangsom opgelegd?
Als u een regel overtreedt dan zal in de meeste gevallen de gemeente u een dwangsom opleggen. Voordat wij dit doen, kijken wij of de overtreding op de een of andere manier kan worden gelegaliseerd. Als bijvoorbeeld gebouwd wordt zonder vergunning, zal de gemeente nagaan of een vergunning kan worden verleend. Mocht dit zo zijn, dan zal de gemeente degene verzoeken een aanvraag voor een bouwvergunning ter legalisatie in te dienen.

Wat is bestuursdwang?
Bestuursdwang is het beëindigen van een overtreding door de gemeente zelf. Een bouwwerk zonder een benodigde vergunning, wordt dan, bijvoorbeeld, door de gemeente afgebroken. De kosten van de uitvoering van bestuursdwang komen voor uw rekening. Bij bestuursdwang komt de gemeente op uw terrein en mag alle plaatsen betreden, ze kan goederen meenemen en opslaan en verzegelen of gebouwen afsluiten om herhaling van de overtreding te voorkomen. (...)"
Computoon
9 jaar geleden
Als je binnen de muren van je appartement blijft hoef je geen vergunning aan te vragen bij de gemeente. Wel zul je toestemming moeten vragen aan de verhuurder of bij een koopappartement aan de VVE. Zeker als je ingreep gevolgen kan hebben voor de constructie van het hele gebouw of omliggende appartementen.