Als een fabrikant zijn productclaim niet kan waarmaken, kun je dan je geld terugeisen?

Afgelopen week kwam uit onderzoek naar voren dat de slogan "Wasmachines leven langer met Calgon" onzin is. Toch zag ik gisteren weer een commercial van Calgon op tv.

Ik heb zelf nooit Calgon gekocht, maar kan me goed voorstellen dat er mensen zijn die dat dure spul al jarenlang gebruiken en zich nu behoorlijk misleid voelen.
Zouden kopers (individueel of gezamenlijk) een reële kans maken op restitutie van de aankoopbedragen als zij dat via de rechter zouden eisen?

Picture for question
Pieter2011
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou niet weten waarom ; niemand heeft je toch ooit verteld dat je reclames moet geloven ?? Het is reclame, niks meer of minder. Dat is geen wetenschappelijk gegeven ofzo. Als je ALLE reclames die onwaarheden vertellen of ongefundeerde verwachtingen wekken aan moest klagen, dan kun je wel aan de gang blijven ;-)

Het beste antwoord

Natuurlijk kun je een rechtszaak beginnen tegen Calgon. Als een consumentenorganisatie heeft geconstateerd dat het "niet of nauwelijks" werkt, sta je al weer wat sterker. En natuurlijk zou je dat dan gezamenlijk moeten doen. Een rechtszaak kost veel geld!

Toch geef ik je weinig kans. Het betreft hier geen gezondheidsclaim, en de kreet "wasmachines leven langer met Calgon" is natuurlijk ontzettend vaag. Ze zullen er bij Calgon heel goed over nagedacht hebben, hoe ze de claim zouden verwoorden, en misschien wel juridisch advies gevraagd hebben. Als Calgon op zijn pakken zou zetten "bij gebruik gaat je wasmachine gegarandeerd 5 jaar langer mee", dan zou het veel interessanter worden.

Er zit in Calgon wel degelijk iets, dat kalk afbreekt, en dat valt misschien nog wel te bewijzen ook. Of het dan ook werkelijk helpt, in de samenstelling die Calgon gebruikt, en het ook bij iedereen helpt (in allerlei verschillende omstandigheden) dat is nog maar de vraag. De rechter zou dus kunnen zeggen: "Calgon kan helpen je wasmachine langer te laten leven, en bij jou hielp het toevallig niet".

Bovendien staat er in het onderzoek, dat het niet of "nauwelijks" werkt. Als iets nauwelijks werkt, werkt het wel een beetje, of kan het een beetje helpen. En als iets een heel klein beetje werkt, dan is de claim al gerechtvaardigd. Want je wasmachine zal in dat geval een paar weken langer leven.

Als je veel tijd en geld hebt, kun je het proberen om Calgon aan te klagen. Maar het wordt dan een soort principe-kwestie, want zeg nou zelf: niemand koopt jarenlang Calgon en is daar duizenden Euro's aan kwijt, en merkt zomaar opeens dat hij jarenlang is bedonderd. Zo werkt dat niet. Mensen die Calgon maar onzin vinden, kopen het gewoon niet. Of kopen het 1 of 2 keer, en geloven er dan niet meer in.

De zin "wasmachines leven langer met Calgon" is m.i. niet veel meer dan een zin als "nu nog lekkerder: vernieuwd recept", of "helpt rimpels tegengaan" bij een smeerseltje.
Voor die onzin gaat ook niemand naar de rechter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pieter2011
12 jaar geleden
Bedankt voor je reactie! Je hebt natuurlijk helemaal gelijk en ik zal die rotzooi ook nooit gebruiken, maar het irriteert me dat iedereen in commercials beweringen kan doen die nergens op slaan. Als ik een "wonderzalfje" verkoop, is de kans groot dat ik wél wegens oplichting in de gevangenis terecht kom.
Ook de beelden van de Calgon-commercial met een volledig verkalkte wasmachine en een schone Calgon-trommel, zijn toch op z'n zachtst gezegd puur misleiding.

Andere antwoorden (2)

In theorie mss wel maar de praktijk denk ik niet.
Je hebt alleen mss kans dat de fabrikant zijn slogan of reclames moet aanpassen.
Maar in Nederland maak je geen kans, in Amerika mss wel.
Maar tip koop gewoon dan goedkoper merk, en het middel kan zeker geen kwaad om het apparaat schoon te houden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, aangezien de fabrikanten van de machines zelf toestemming geven om hun namen te mogen gebruiken dat het beter is om calgon te gebruiken voor hun machines.
Dan zou je dus feitelijk aan moeten tonen als je machine het begeeft, aan de fabrikant van de machine dat jij altijd netjes gewassen hebt met Calgon.
Maar dan komen weer de kleine lettertjes die op de zijkant van de doos staat, afhankelijk van de hardheid van het water, dan zult u eerst een waterontharder moeten toepassen.

Feitelijk brengt het gebruik van calgon geen schade toe aan je machine, maar heeft ook geen meerwaarde in gebieden waar het water een hardheid heeft wat niet voldoet aan de normen van calgon.

Schoonmaakazijn daarentgen is een stuk goedkoper..;-)