Ben je strafbaar als ... ? (Zie uitleg.)

Ben je strafbaar als je de volledige naam een verdachte bijvoorbeeld hier op GV zet.
En ben je strafbaar als je plaatjes van die verdachte ook bijvoorbeeld hier op GV zet; zonder 'n balkje voor de ogen?

Zou ik dus strafbaar zijn als ik hier de achternaam van Sander V. zou opschrijven en 'n foto van hem hier neer zou zetten.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K

Antwoorden (8)

Ja, als je zonder bewijs van een strafbaar feit iemand beschuldigd van dat strafbare feit, met naam en toenaam en foto ben je strafbaar. Er is in dat geval sprake van smaad of laster.

Artikel 261

Hij die opzettelijk iemands eer of goede naam aanrandt, door telastlegging van een bepaald feit, met het kennelijke doel om daaraan ruchtbaarheid te geven, wordt, als schuldig aan smaad, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste zes maanden of geldboete van de derde categorie.
Indien dit geschiedt door middel van geschriften of afbeeldingen, verspreid, openlijk tentoongesteld of aangeslagen, of door geschriften waarvan de inhoud openlijk ten gehore wordt gebracht, wordt de dader, als schuldig aan smaadschrift, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de derde categorie.

Bovendien zou je, voor wat betreft foto's, nog problemen met portretrecht kunnen krijgen.

Toegevoegd na 24 seconden:
En artikel 261 komt uiteraard uit het wetboek van strafrecht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 thx voor je antwoord. Zou je dan wel mogen schrijven: "De verdachte Sander V(volledige naam) de verdachte van blablabla" Dan beschuldig je hem namelijk nog nergens van.
AWM
14 jaar geleden
Volledig correct, dus +1.
Je kunt je wel afvragen wat de kans is, dat de persoon in kwestie een aanklacht indient tegen GV hierover.
Dat maakt het niet minder strafbaar, geef ik toe, maar de kans dat je er mee wegkomt is 99,99%.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ Rick: Ik weet niet hoe de rechter hierover denkt. Als je aangeeft dat hij verdacht wordt dan beschuldig je hem niet direct van het strafbare feit, maar je tast wel iemands goede naam of eer aan. Ik ken er geen jurisprudentie van in elk geval.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe kun je nu laster plegen als je niemand beschuldigt? Je zegt toch alleen dat iemand als verdachte is aangemerkt door het openbaar ministerie?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 voor je research. Goed antwoord
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Pedro: Als je de informatie citeert van het OM of de politie heb je geen probleem. Als je gaat lopen roepen: 'Tante Suus wordt verdacht van moord' en het is niet zo of je weet niet of het zo is, dan pleeg je smaad. Het OM heeft in dit geval bijvoorbeeld niet de volledige naam van de verdachte gegeven, en heeft ook de foto's niet bevestigd. 100% zekerheid kan je dus niet hebben dat zowel de naam als de foto's kloppen.
foto''s van hem zijn er al genoeg op internet te vinden. Zelfs zonder balkje. Maar of je strafbaar bent... ik weet het niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Denk het niet, wel de eigenaar van de site daar die verantwoordelijk is, en je de mogelijkheid gaf / geeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk het niet. Als je er bij zet dat hij of zij verdacht is, lijkt mij dat geen probleem. Geenstijl doet dat ook.

Toegevoegd na 3 dagen:
Doel je op Sander Vreeswijk, de verdachte van de moord in Dordrecht?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar is deze site niet voor bedoelt. Het zal je strafpunten kosten.

Verder is het laster, en je zou daarvoor kunnen worden aangeklaagd.

Het is inbreuk doen op iemands privacy en ook dat is strafbaar.

Tevens, als je informatie hebt over een ernstig stafbaar feit en/of dader daarvan, ben je verplicht om dit te melden aan politie of justitie.
In de tijd dat je die informatie hier op GV zou plaatsen had je dus ook naar het politiebureau kunnen gaan met je informatie en dat kan je later verweten worden en ook strafbepalend zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed duidelijk antwoord +1, thx.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helaas ben je niet verplicht een strafbaar feit aan de politie te melden. Daarnaast: het is laster wanneer je weet dat het feit waar je iemand van beschuldigd, niet waar is. In dit geval bijvoorbeeld weet je niet of het waar of niet waar is. Het deel waarin je zegt dat het niet mag klopt ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij is het wel degelijk verplicht om een ERNSTIG strafbaar feit aan de politie te melden, tenzij het gaat om een dader uit de familiekring. Indien je niets zegt, en later blijkt dat jij de kennis had waarmee een misdrijf kon worden opgelost, zul je aan een rechter moeten verklaren waarom je dat niet deed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'k Heb het op gezocht. Je bent niet verplicht het aan de politie te vertellen wel aan de rechter als ik 't goed begrijp http://www.postbus51.nl/nl/home/themas/rechtspraak-en-veiligheid/soorten-recht/strafrecht/strafproces/moet-ik-als-getuige-van-een-strafbaar-feit-een-getuigenverklaring-afleggen.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe kun je nu laster plegen als je niemand beschuldigt? Je zegt toch alleen dat iemand als verdachte is aangemerkt door het openbaar ministerie?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Conan, je bent niet verplicht een strafbaar feit te melden. Rick heeft ook gelijk wanneer hij zegt dat je ook bij een politieverhoor niets hoeft te verklaren als getuige. Pas de rechter kan je hiertoe dwingen. Wil je bij de rechter niet verklaren, dan kan hij je vastzetten (gijzelen) tot je wel verklaard.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@woutb, neem nu wat afgelopen dagen in het nieuws was. Meisje vermoord en begraven. Stel nu dat jij de buurman was, uit het raam zat te kijken, en het zag gebeuren. Stel dat jij je mond houdt, en later blijkt het te bewijzen dat jij het hebt zien gebeuren. Ik denk dat je dan wel een probleem met justitie krijgt. Stel dat jij kunt zwemmen en aan de kade staat te kijken, hoe iemand aan het verdrinken is, en je grijpt niet in.
Dan ben je in dit land daarvoor strafbaar. Kan me niet voorstellen dat in eerder genoemd geval, het niet strafbaar zou zijn, maar ik ben geen expert en geef mijn mening voor een betere.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies weet ik het niet maar ik ben idd heel nieuwsgierig of je nu wel of niet verplicht bent zo'n misdaad te melden. Wat ik wel weet dat is dit: "Artikel 135 van het Wetboek van Strafrecht stelt:
“Hij die, kennis dragende van een strafbare samenspanning, op een tijdstip waarop het plegen van deze misdrijven nog kan worden voorkomen, opzettelijk nalaat daarvan tijdig voldoende kennis te geven, hetzij aan de ambtenaren van de justitie of politie, hetzij aan de bedreigde, wordt, indien het misdrijf is gevolgd, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste 2 jaren of geldboete van de vierde categorie.” Over je voorbeeld met zwemmen. Wanneer je 112 hebt gebeld heb je naar mijn weten je plicht gedaan. Je hebt daarmee hulp geboden. Verder ben je nergens toe verplicht. NB: Je moet eerst op je eigen veiligheid letten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Woutb: Moeilijk. Hoe weet de rechter of je wel of niks weet?..
Alleen Sander .v . mag. en een foto zonder balkje mag wel .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In geval van Sander V kan je dat doen. Hij is al een bekende verdachte. Dus wat de schuldvraag betreft, hoieft men niet verder over te gissen. Trouwens zijn gezicht zonder balk heb ik al op diverse TV schermen gezien. Geef zijn naam maar door. Daar kan ik ook achterkomen hoor. Googlen op buitenlandsezenders en je hebt het.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Degene die je zo op GV zet, zou een aanklacht tegen je kunnen indienen wegens smaad of laster.
Maar bij Sander V. is die kans vrij klein.