is peuken doorverkopen illegaal?

Ik heb twee sloffen peuken gehad uit de winkel( er is belasting over betaald) maar nu wil ik deze doorverkopen en ben nog geen 18 jaar en iik verkoop ze ook aan mensen onder de 18. Mag dit?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
3.5K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Peuken? Wie koopt en verkoopt er nou in vredesnaam peuken?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Peuk
Amadea
8 jaar geleden
Aangezien het over sloffen gaat zal peuk worden bedoeld als sigaret. In Hollands dialect betekent dit hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Was ook mijn eerste reactie "peuken" ... misschien in het kader van een Sinterklaas gedicht?! :) Vraag: waarom zou iemand jonger dan 18 jaar 2 sloffen sigaretten krijgen uit een winkel, dus niet 'van de vrachtwagen gevallen'?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hollands dialect is het zeker niet, dit taalgebruik heeft een andere benaming.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Haha dat zei ik vroeger al op de middelbare "ik ga ff naar Kwalbert, peuken halen." Toen was ik 14...ja een 14 jarige mocht toen nog gewoon "peuken" kopen. (Alcohol was toen al wel 16)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@HeerVoldemort, helemaal juist, puberaal taalgebruik heet dat.

Antwoorden (1)

Ja dat mag. Het is nergens verboden.

Toegevoegd na 6 minuten:
Herstel. Ik had in mijn hoofd dat het verbod om sigaretten te verkopen aan een persoon onder de 18 slechts gold voor een bedrijfsmatige verkoper.
Maar uit art. 8 lid 1 van de Tabakswet volgt dat dat verbod voor iedereen geldt. Gratis uitdelen mag wel. Zie de link.
Oftewel: zelf oproken, of verkopen aan iemand boven de 18. Uitdelen mag ook.
teusvh
8 jaar geleden
Amadea
8 jaar geleden
Winkeliers mogen geen sigaretten verkopen aan kinderen. De vereiste leeftijd is 18 jaar!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Juist en daarom noemt men het "peuken", deze omschrijving komt in de wet niet voor. Tijdens een eventueel verhoor en opname in het pv zal men zijn woordkeus moeten wijzigen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@teusvh, hoe deze minderjarige aan die sloffen komt blijf ik buiten maar Janzan1234 heeft zich aardig schuldig gemaakt aan strafbare feiten