Waarom mag je wel iemand aanhouden bij een overtreding maar mag je nooit links blijven rijden?

Bij burgerarrest mag je iemand die een overtreding begaat aanhouden mag je dan ook linksblijven rijden op de snelweg als iemand harder dan toegestaan is wil rijden?

erotisi
5 jaar geleden
in: Wetgeving
1.6K
LeonardN
5 jaar geleden
Ten eerste houdt linksrijden geen burgerarrest in, heb jij geen geijkte apparatuur en zou je daarmee enkel het verkeer meer in gevaar brengen en zelf een overtreding begaan omdat je dus onnodig links rijdt. Hoe je ziet dat iemand harder wil gaan rijden dan is toegestaan is me niet duidelijk.
Ook zijn er nog politieagenten die undercover rondrijden, die hebben ontzegging om harder te rijden dus dan zou je die ook nog eens kunnen dwarsbomen.
---
En dat je wel een burgerarrest mag toepassen is omdat dat in de wet beschreven is: Volgens artikel 53 uit het Wetboek van Strafvordering en artikel 73 uit het Wetboek van Strafvordering BES heeft iedereen in Nederland het recht om een persoon onder bepaalde omstandigheden aan te houden.
---
Een aanhouding met auto's door burgers zou voor enkel een snelheidsovertreding veel te veel schade en/of gevaar opleveren dat het niet verantwoord zou zijn.
TurfGraver
5 jaar geleden
Door eigenrechters en gelijk halers worden veel ongelukken veroorzaakt.
Let gewoon op je eigen rijgedrag.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Linksrijden op de snelweg mag alleen als u daarmee direct een ernstige situatie kunt neutraliseren. Denk hierbij aan het afremmen van een autodief,terrorist of topcrimineel,zodat de politie deze sneller kan inrekenen. De politie kan u in sommige gevallen zelfs belonen met een erepenning en een mooi geldbedrag.

Antwoorden (2)

Nee dat mag je niet het is niet aan jou om te bepalen of iemand te hard rijdt of gaat rijden.
ronron1212
5 jaar geleden
tinus1969
5 jaar geleden
Min; geen bron of argumentatie.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
een dikke plus: roron1212, dit antwoord is goed.
Links blijven rijden is bij de wet verboden.
Het is niet aan de weggebruikers om te bepalen of iemand zich niet aan de toegestane snelheid houdt, daar is de politie voor.
Door links te blijven rijden veroorzaakt men zelf gevaarlijke situaties. Je lokt bumperkleven en rechts inhalen uit.
Boete onnodig links rijden: Feitcode R 301 € 140,-- .
Boete voor rechts inhalen, ook als uw voorganger onnodig links rijdt,
Feitcode R 326 € 326,-- .
Boetes zijn exclusief € 9,-- administratiekosten. Degenen die gemind hebben, zijn niet op de hoogte van de juiste verkeersregels. Dat men niet onnodig links mag rijden, moet toch algemeen bekend worden geacht.
LeonardN
5 jaar geleden
"Dat men niet onnodig links mag rijden, moet toch algemeen bekend worden geacht." Dat wordt helemaal niet als reden gegeven in dit antwoord. Na deze bijdrage blijft de vraag overeind, "juist maar waarom niet".
Had ook een antwoord gegeven, maar heb deze naar de reacties geplaatst, omdat teusvh met het killerargument komt in mijn ogen.
Uitzonderingen op het heterdaadsbegrip op het gebied van overtredingen zijn de zogenaamde Wet-Mulder-overtredingen die administratiefrechtelijk kunnen worden gehandhaafd door een toezichthouder, vaak een opsporingsambtenaar die een boete uitschrijft. De betrokkene/verdachte kan hier voor worden staande gehouden, een bevoegdheid die alleen een opsporingsambtenaar toekomt.
Verkeerstovertredingen vallen binnen deze categorie.
teusvh
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
De vraag is waarom je als deelnemer aan het verkeer, een mede-deelnemer niet mag dwingen zich aan de verkeersregels te houden.
LeonardN
5 jaar geleden
+Ook als je dus iemand door rood ziet rijden en deze daarna foutparkeert is het niet aan burgers om een burgerarrest in te zetten als deze uit zijn auto stapt. Dat is dus een perfecte manier om de vraag te beantwoorden.