Mag een demissionair kabinet nieuwe wetten maken?

Dit vanwege de nieuwe anti kraakwet die op 1 juni wordt beslist.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
4K

Het beste antwoord

Als ik het me goed herinner, is die wet gemaakt (maar nog niet goedgekeurd door de Tweede Kamer) vóór het kabinet viel.

Als een kabinet valt, zal de Tweede Kamer in afwachting van verkiezingen bepalen welke onderwerpen 'controversieel' zijn. Over niet-controversiële onderwerpen kan de besluitvorming door het parlement doorgaan. Wel-controversiële onderwerpen worden doorgeschoven tot na de verkiezingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

De anti-kraakwet is al in 2009 door de Tweede Kamer aangenomen en moet alleen nog door de Eerste Kamer. Daar zijn ze nu mee bezig en dat mag wel, want de Eerste Kamer wordt voorlopig niet herkozen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ach, je hebt gelijk. Ik had de klok horen luiden over deze specifieke wet.
Eigenlijk is een demissionair kabinet (juridisch) nog volledig bevoegd, ook tot het maken van een wet. In de praktijk gebeurt dit echter niet zo snel, ook omdat zij op dat moment minder steun heeft in de kamer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de wet in behandeling is geweest in de Tweede Kamer kan hij worden doorgestuurd naar de Eerste Kamer. Een nieuwe wet in behandeling nemen kan niet door een demissionair kabinet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou, de anti-kraakwet is door de 1e kamer, als ik me goed herinner is de eerste kamer samengesteld door de verkiezingen van de provinciale staten, als de eerste kamer de wet goedkeurd, gaat hij naar de 2e kamer/kabinet die ook goedkeuring moet geven, dan is de wet pas vastgesteld.

*zoiets dacht ik dat het werkte*