Politieagent geeft verkeerde boetebedrag, wat kan ik daartegen doen?

Ik heb gisteren door rood gereden met auto( wat voor mij eigenlijk oranje was), waarna ik een boete heb gekregen voor "door rood rijden". De politieagent zei dat de boetebedrag €289,- is en dat ik in 2 weken thuis een factuur kreeg ofzo. Ik heb vandaag opgezocht hoeveel het eigenlijk kost en er staat overal dat het €230,- is. Ik heb er niks van begrepen, wat moet ik doen?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K
Computoon
5 jaar geleden
Heb je ook nog te hard gereden?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Sal51,
Feitcode R 602 niet stoppen voor rood licht (drie- kleurig verkeerslicht)
Feitcode R 604 niet stoppen voor rood licht (twee-kleurig verkeerslicht)
Beide Feitcodes: 230 euro boete, exclusief € 9.—administratiekosten.
De boete € 289,-- is incl. administratiekosten voor bumperkleven .
Een boetebedrag dat een verbalisant noemt, is niet bepalend, boetebedragen zijn gekoppeld aan de feitcode die op het proces-verbaal is vermeld.
De politie, RDW of gemeente stuurt de gegevens van de overtreding naar het CJIB. Deze stuurt aan u de beschikking met rechtsboven een letter M en vermeldt het boetebedrag.
Als de feitcode niet overeenkomt met het vermelde feit, dan kan de OvJ de feitcode gewoon aanpassen. Het boetebedrag verandert automatisch mee.
U kunt twee dingen doen: betalen of bezwaar aantekenen en nog niet betalen.
Beoordeel zelf uw kans van slagen. Een pv wordt door de verbalisant op ambtseed opgemaakt. Rood blijft rood, en wordt nooit oranje. Daar helpt geen moedertje lief aan.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
https://boetes.nl/boetesoverzicht/verkeer-op-de-weg/auto/verkeersregels/door-rood/door-rood-bij-verkeerslicht-rijden
Hier is een website met een voorbeeld brief.
https://www.rechtspraak.nl/Uw-Situatie/Verkeersovertredingen/Paginas/Voorbeeldbrief-bezwaar-verkeersboetes.aspx
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Echt knap hoe je alles uitvist!
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Computoon,
nee, alleen door rood licht. Dat zei de politieagent zelf ook, maar dat die als bedrag €289 zei weet ik zeker. Misschien heeft hij het verkeerd ingetikt of verkeerd opgenoemt. We zullen het zien wanneer ik het thuis ontvang.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@JoanDArc,
Hartelijk bedankt!
Ritsuka
5 jaar geleden
'Wat moet ik doen?' Wachten tot de bekeuring op de mat valt, en dan betalen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Ritsuka
Probeer je altijd grappig te zijn?

Antwoorden (2)

Wachten tot je de factuur in huis hebt. Als dan het bedrag volgens jou niet klopt dan kan je bezwaar aantekenen.
jc54
5 jaar geleden
Door rood rijden in Nederland is inderdaad €230,-
Daar komt nog eens €9,- aan administratiekosten bij.
Indien de factuur hoger uitvalt, moet je contact opnemen met het Centraal Justitieel Incassobureau, dit kan gewoon online.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bedankt! Dat moet telefonisch neem ik aan?
Computoon
5 jaar geleden
Nee, schriftelijk.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Nee, gewoon naar de site gaan: www.cjib.nl
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@ PJJMulder, voor het gemak van de boeteling de volledige sites hier geplaatst.
Dit is de site van het CJIB.
Online bezwaar maken kan met behulp van DigiD, het digitaal loket.
https://www.cjib.nl/ik-ben-het-niet-eens-met-een-verkeersboete
Het Digitaal Loket Verkeer is vanaf morgen 8 december 2018 vanaf 23.00 uur tot 11.00 uur zondag 9 december 2018, niet te bereiken.
Hebt u geen DigiD dan kunt u deze aanvragen.
https://digid.nl/aanvragen
Ivana
5 jaar geleden
Ik denk dat je eerst moet betalen en dat daarna pas eventueel een correctie komt als je gelijk krijgt.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Alweer bedankt!
Je maakt het antwoord weer volledig tot in het uiterste puntje!
Super. Leuk!
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Ivana, neen bij bezwaar maken op een Mulder beschikking moet je pas betalen nádat je bezwaar is afgewezen door het OM. Als je bezwaar hebt ingediend krijgt men per post een ontvangstbevestiging. Ook als het digitaal per DIgID is ingediend. Dit kan wel enkele weken duren. Zolang het Beroep in behandeling is, moet men de boete juist Niet betalen. Wordt het bezwaar afgewezen dan ontvangt men een nieuwe acceptgiro met het nog openstaande bedrag (inclusief administratiekosten). Dit bedrag moet binnen acht weken na ontvangst van de acceptgiro zijn betaald. Gaat men daarna nog in beroep bij de kantonrechter dan moet men wel eerst betalen. Dat heet zekerstelling.