Erven van een vrijgezel

een ongehuwde vrouw zonder kinderen sterft, ze had 1 broer die ook al gestorven is. Gaat haar erfenis dan integraal naar zijn kinderen of moet zijn weduwe ook haar deel ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

In principe, dwz als er geen testament is, gaat de erfenis naar die broer. En komt dus terecht in de "boedel".

Meestal zal de weduwe nu , vanwege het "langstlevende" beding in de wetgeving deze erfenis in handen krijgen en wat ervan over is als de weduwe sterft komt dan bij de kinderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het einde van het huwelijk (door de dood) betekent ook het einde van de bedoelmenging van de huwelijksgemeenschap. Haar erfenis gaat dus naar zijn kinderen en niet ook naar zijn weduwe, tenzij in een testament anders is bepaald.

Toegevoegd na 5 minuten:
*De kinderen van haar broer treden middels plaatsvervulling op en verkrijgen hetgeen haar broer zou zijn toegekomen mocht hij nog in leven zijn (art 4:10 lid 2 BW)