is een offerte rechtsgeldig?

ik heb mijn pannendak laten vervangen. Eerst daar een offerte voor aangevraagd en uitgelegd wat ik wilde. Nadat ik de gewenste offerte had gekregen heb ik de aannemer de opdracht gegeven. Helaas ging het helemaal mis omdat de aannemer de klus niet goed had ingeschat. De bedoeling was op zijn advies de oude panlatten te laten zitten, dit kon makkelijk. helaas lukte dit niet maar desondanks werd het dak gelegd en lag er schots en scheef op. daarnaast was eerst al gemeld dat op de achterzijde de kantpannen niet zouden passen en daarom moesten daar windveren komen, De dag later konden ook aan de voorzijde de kantpannen niet en ook daar windveren, kosten extra 3200 euro. aan de voorkant hebben overigens altijd kantpannen gezeten en dat heeft de aannemer ook gezien.
Omdat het dak zeer slecht was gelegd heb ik een klacht ingediend. Daarna moest ik in eerste instantie 5000 euro maar daarna toch maar 3500 euro bij te betalen, de aannemer heeft alsnog nieuwe panlatten aangebracht. Nu aan een zijde het dak opnieuw is gelegd en het er nu wel keurig uitziet valt mij op dat de kantpannen volgens mij wel gewoon gelegd hadden kunnen worden. Maar mijn vraag is wat is een offerte waard? als de aannemer heel verkeerde adviezen geeft en daarna bijna het dubbele rekent mag en kan dat zomaar?

Picture for question
5 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K
Antoni
5 jaar geleden
Je kan ieder moment weigeren méér te betalen. Dat heb je blijkbaar niet gedaan...

Antwoorden (2)

Die vraag is niet eenduidig te beantwoorden. Hangt o.a. af van de manier waarop de offerte is geformuleerd, én de algemene voorwaarden die daarop van toepassing zijn.
Als je hebt ingestemd met de windveren en het vervangen van de panlatten kan dat zomaar worden aangmerkt als meerwerk, zonder dat daarover prijsafspraken zijn gemaakt. Dat er geen kantpannen zijn gebruikt is dan minderwerk natuurlijk.
Kijk eerst eens of de aannemer is aangesloten bij een of andere instantie, waar je een klacht kunt indienen of om bemiddeling vragen.
En soms is het ook verstandiger om je verlies te nemen. Procederen is duur, met een onzekere uitkomst.
teusvh
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
Algemene voorwaarden? Een aangeboden en aanvaarde offerte is een juridische overeenkomst, het bedrijf dat die offerte uitgeeft kan niet in de AV iets stellen wat niet conform de wet is. De vrager heeft het hoe dan ook niet snugger aangepakt. Achteraf, dus nadat alles betaald en geregeld is, is het lastig nog je gelijk te halen lijkt me.
Frans1955
5 jaar geleden
de offerte was duidelijk, precies wat ik wilde met een bedrag van de aannemer. Probleem was dat de aannemer in bij de offerte er vanuit ging dat de panlatten niet vervangen hoefden te worden. Maar op de oude panlatten zag het er niet uit en lag alles schots en scheef. Toen het niet lukte is gezegd dat kantpannen niet konden en had ik weinig andere keuze dan het advies om een windveer te accepteren. Echter nadat de panlatten waren vervangen en de pannen opnieuw gelegd zouden volgens mij de kantpannen wel gelegd kunnen worden, maar dat is niet gebeurd.
Ja een offerte is rechtsgeldig en dus mag de aannemer de prijs niet zomaar verhogen, dat mag enkel als de hogere kosten komen door onjuiste informatie van jouw kant.
---
https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/wonen/problemen-aannemer/prijs-aannemer-hoger
"Als je een overeenkomst met een vaste prijs hebt gesloten, mag de aannemer de prijs niet zomaar verhogen. Dat mag alleen als jij de aannemer verkeerde informatie of te weinig informatie hebt gegeven. Met jouw informatie heeft hij een offerte gemaakt. Als achteraf blijkt dat de informatie niet klopt en de aannemer daardoor meer kosten heeft. Dan mag de aannemer de prijs verhogen."
---

Het herstellen van het werk had op zijn rekening moeten gebeuren.
---
https://www.consuwijzer.nl/huis-tuin/werkzaamheden/niet-tevreden-met-resultaat
Een aannemer moet doen wat hij van tevoren gezegd heeft. Het resultaat moet goed zijn. U mag ook verwachten dat het resultaat goed is, omdat een aannemer een deskundige is.

Werk keuren
Als het werk klaar is, levert de aannemer het werk op. Bijvoorbeeld het werk van een verbouwing of schilderwerk. U kunt het werk dan keuren. U kijkt dan of u tevreden bent met het resultaat. Dit moet wel zo snel mogelijk gebeuren.

Het werk is niet goed gedaan. Wat moet ik doen?
U hebt het werk gekeurd. Is er iets niet goed? Dan moet u dat zo snel mogelijk melden. U kunt dan het beste een brief sturen naar de aannemer. Alles wat bij de keuring zichtbaar niet goed is moet u melden. Als u namelijk niets doet, kunt u er later niet meer over klagen. U kunt ook alvast zeggen dat u het ergens niet mee eens bent, en dan later een brief sturen.
---

Het is niet slim geweest om alles maar te betalen, je had er gelijk wat van moeten zeggen.
LeonardN
5 jaar geleden
Frans1955
5 jaar geleden
ik heb niet alles betaald. de bedragen die ik noem zijn de bedragen die door de aannemer zijn genoemd. IK heb vanaf het begin aangegevn dat het niet zou worden zoals ik wilde echter de dakdekkers gingen verder ook al zagen ze zelf dat het niet goed kwam. de eerst volgende mogelijkheid die er was heb ik gelijk geklaagd en dat is ook opgenomen. Echter alle schade die voortkomt uit het verkeerd leggen wordt aan mij doorberekend.
LeonardN
5 jaar geleden
Dat moet je gewoonweg niet pikken. Heb je een mogelijkheid tot rechtsbijstand?