Hoe regel ik het erfrecht van de kinderen van mijn partner in mijn situatie?

Wij zijn getrouwd in gemeenschap van goederen. Mijn partner heeft kinderen uit een eerder huwelijk. Als mijn partner overlijdt krijg ik volgens mij alles. Maar als ik daarna overlijd krijgen de kinderen van mijn partner dan de hele erfenis of hebben mijn moeder en broer ook recht op een deel van de erfenis. Of hoe kan ik anders regelen dat mijn deel naar mijn moeder en broer gaat?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Wetgeving
crispy
5 jaar geleden
De kinderen van je ex zijn gewoon erfgenamen hoor, dat is niet veranderd door zijn huwelijk met jou.

Antwoorden (2)

Bij overlijden partner (de helft van de eigendommen is van jou, de helft van jouw partner) wordt het erfdeel van de partner verdeel over de overgebleven partner en de kinderen. Hierbij heeft ieder recht op een gelijk deel. Als er nog een ex-partner in het spel is. kan het zo zijn dat die ook nog recht heeft op een deel (afhankelijk van verschillende factoren).
Als jij daarna komt te overlijden, gaat alles naar de (aangenomen) kinderen. Alleen als er geen kinderen zijn, gaat jouw erfdeel naar andere naaste familieleden. Je zou je testament op kunnen laten maken en daarin jouw ver-erf-wensen laten vastleggen.
De notaris weet precies wat wel en wat niet wettelijk is toegestaan..
jc54
5 jaar geleden
tinus1969
5 jaar geleden
Aanvulling; Vziw (maar check dat bij de notaris!) krijgen je stiefkinderen niets als jij overlijdt. Ze zijn immers geen bloed of aanverwant. Als jij kinderen hebt, krijgen die alles; anders erft je moeder.
Verder wat @jc54 zegt.
LeonardN
5 jaar geleden
@tinus1969 inderdaad zo lees ik het ook:
https://www.erfrechtshulp.nl/erfrecht-stiefkind/#vordering
Als jouw stiefmoeder overlijdt en geen testament heeft, dan krijg jij in principe niets van haar erfenis. Je hebt wel nog recht op het deel van de erfenis van jouw vader waar jij een vordering op had, maar meer dan dat niet. Dit komt omdat er geen sprake is van een bloedlijn tussen jou en je stiefouder. Wat in mijn ogen dit antwoord als onjuist bewijst voor de zin:
"Als jij daarna komt te overlijden, gaat alles naar de (aangenomen) kinderen. Alleen als er geen kinderen zijn, gaat jouw..."
Jij erft officieel de helft plus een kindsdeel. De andere kindsdelen zijn zolang jij leeft van jou om mee te doen wat je wil. Blijft er over dan zijn die kindsdelen nog steeds van jouw overleden partners kinderen. De helft en een kindsdeel dat jij echt hebt geërfd gaat naar jou erven.
ronron1212
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
+Zo zie ik hem ook. "jou erven" zijn in dit geval de moeder en de broer.