Moet ik een bewijs aanvragen als ik met medicijnen beroepsmatig aan het verkeer wil deelnemen?

Ik wil taxiwerk verrichten. Ik slik medicatie die mogelijk van invloed zou kunnen zijn op de rijvaardigheid. Moet ik hiervoor gekeurd worden zodat het cbr weet dat ik mag autorijden en dit verzekeringstechnisch zal kloppen of is dit vooral mijn eigen verantwoordelijkheid?

5 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Als jou medicijn je rijvaardigheid beïnvloed zal ook het cbr geen toestemming geven aan het verkeer deel te nemen. Dat maakt niet uit of het prive of beroepsmatig is. Jou arts kan je vertellen of je met jou medicijn mag rijden. Ook moet je het zelf niet willen!
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
"Ik slik medicatie die mogelijk van invloed zou kunnen zijn op de rijvaardigheid."
Dat klinkt als "gele sticker medicijnen". Volgens mij mag je dan sowieso niet de weg op. Net zoals iemand wel kan zeggen dat 'ie goed tegen alcohol kan, maar zich daarbij tegelijkertijd ook overschat. En dan wil je óók nog de verantwoordelijkheid op ne nemen voor de passagiers in je taxi ! Nog afgezien van je medeweggebruikers. Weet je zeker dat je achteraf mogelijk niet gaat denken van: "Had ik maar...."
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Om taxichauffeur te worden, heb je een taxipas nodig. Om deze pas te krijgen is medische keuring nodig, hier zal je je medicatie mee naar toe moeten nemen. De arts die de keuring uitvoert, zal beslissen of je de pas krijgt of niet. Heb je de pas al, vraag dan je apotheker of behandelend arts of dit verantwoord is.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Rutge, op het moment dat aan jou wordt medegedeeld, en dat gebeurt bij de afgifte van het medicijn, welke gevaren er zijn bij gebruik van het zgn rijgevaarlijk medicijn ben jij zelf verantwoordelijk voor de beslissing die je neemt. De adviezen in de wind gooien kan niet alleen de levens van anderen verwoesten maar ook het jouwe.
Wil je taxiwerk gaan verrichten dan heb je naast je eigen rijbewijs, nog een karrenvracht papieren nodig.
Als je passagiers tegen betaling vervoert, dan moet je altijd in het bezit zijn van een geldige taxipas en vergunning. Rijd je zonder in het bezit van de extra vereiste papieren ook nog terwijl je een gele sticker medicijn slikt dan loop je het risico op een boete, een strafblad en in het ergste geval gevangenisstraf.

Antwoorden (1)

Als de medicatie je rijvaardigheid kan beïnvloeden mag je niet rijden. Ga naar je huisarts en vraag hoe het zit. Als die aangeeft dat je er niet mee mag rijden dan mag je dat niet. Doe je het toch dan ben je niet verzekerd.
ronron1212
5 jaar geleden
paulus811
5 jaar geleden
Wat een slecht antwoord. Ook ibuprofen kan je rijvaardigheid beinvloeden, maar je mag daarmee gewoon rijden hoor. En hoezo onverzekerd? Gaat de huisarts jouw verzekering bellen?
ronron1212
5 jaar geleden
Beste paulus811 als hij bij zijn huisarts langs gaat weet hij het zeker en als er bij een ongeluk door de verzekering wordt vastgesteld dat er gereden is met medicijnen die de rijvaardigheid in gevaar brengen en waarbij rijden gewoon niet mag dan is er geen betaling van de verzekering.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Plus, prima antwoord.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Artsen en apothekers zijn verplicht om de gebruikers van rijgevaarlijkheid medicijnen de informatie te verschaffen. Daarna is de gebruiker zelf verantwoordelijk. De huisarts of apotheker is niet aansprakelijk voor de beslissing die een gebruiker neemt op basis van de gegeven adviezen.
Het besturen van voertuigen als je onder invloed bent van een medicijn dat de rijvaardigheid vermindert, is strafbaar.
Wegenverkeerswet (artikel 8.1).
Dat geldt voor automobilisten, motorrijders, bromfietsers en fietsers. Bij aanhouding of betrokken zijn bij een ongeval kan de bestuurder een boete krijgen, een (tijdelijke) rijontzegging of een gevangenisstraf. Afhankelijk van de ernst van de situatie. Daarnaast zal de verzekering van het voertuig de schade niet vergoeden.
Ibuprofen staat niet op de gele stickerlijst medicijnen, maar behoort tot de Categorie I pijnstillers waarvan een negatieve invloed op de rijvaardigheid onwaarschijnlijk is.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+Plus, Hoewel Ibuprofen tot de categorie I behoort en de negatieve invloed op de rijvaardigheid onwaarschijnlijk is, kun je, als je op de bijsluiter de mogelijke bijwerkingen leest als overleden zijn, voor je het eerste tabletje bijna hebt doorgeslikt.
Voor deze categorie I geldt: alleen rijden als je geen last hebt van bijwerkingen zoals sufheid, duizeligheid of slecht zien. Geef je hier geen acht op dan ben je als bestuurder ook strafbaar. Ik wist het niet geldt niet, je behoort het namelijk te weten.
https://db.cbg-meb.nl/Bijsluiters/h23734.pdf
https://www.jba.nl/medicijngebruik-in-het-verkeer/