Is vragen onschuldig???

Kun je alles vragen zonder ervoor veroordeeld te worden? Zoals dat je aan een agent vraagt of hij dom is. Of kun je niet beter uitkijken? Er zijn een tal van voorbeelden. Ik hoop dat mijn vraag duidelijk is. Ik probeer geen discussie op gang te brengen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Nee, althans, niet elke vraag is onschuldig of wordt vanuit onschuld gesteld. Er zijn nogal wat vragen te bedenken die een overduidelijk intentie hebben, of feitelijk retorische vragen zijn, die allerminst onschuldig te noemen zijn.

Denk bijvoorbeeld maar eens aan vragen als Ben je niet goed wijs ? Waar zit je verstand ? Wat denk je dat je hier komt doen ? Waar ben je nou helemaal mee bezig ? Heb je teveel gezopen ofzo ? Ben je nou echt zo dom of lijkt dat alleen maar zo ? Allemaal vragen die niet echt om informatie verzoeken en niet echt een antwoord behoeven.

Een vraag die vanuit onschuld en behoefte aan informatie gesteld is, is per definitie altijd onschuldig, zelfs als het een op het oor zeer brutale vraag is. Zo heb ik een goede, wat mannelijk gebouwde vriendin bij wie volwassenen weinig durven te zeggen, maar kinderen nog wel eens rechtstreeks vragen : bent u een man of een vrouw ? Of tegen mij : waarom ben jij zo dik ? Of tegen mijn man : heb jij geen haar ? Prima onschuldige vragen, waar ik ook met plezier antwoord op geef, maar het hangt er wel heel sterk van af wie ze stelt dus.

Of je voor niet-onschuldige vragen veroordeeld kunt worden, dat stukje van je vraag is me niet helemaal duidelijk. Voor de eerste categorie kun je tegen een gezagsdrager inderdaad in veel gevallen op represailles rekenen, omdat ze per definitie beledigend bedoeld zijn, en beledigen (van een ambtenaar in functie) mag niet. Als ik het aan mijn kinderen of een zich eigenaardig gedragende volwassene vraag, hoef ik niet vang te zijn voor een veroordeling, al zal de persoon in kwestie gerust zijn oordeel over me klaar hebben - maar dat genoegen is dan geheel wederzijds.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Schuldig of onschuldig hangt af van de intentie die je hebt.

Als iets onschuldig bedoeld is, dan is het nooit een probleem. Hooguit kan er dan een misverstand ontstaan... Maar als het bedoeld is om iemand te beledigen, dan komt dat ook altijd hard aan en kan je verwachten dat er overeenkomstig wordt gereageerd.
itsme
12 jaar geleden
als je een agent vraagt of hij dom is kan hij zich beledigd voelen, wat dan weer resulteert in belediging van een ambtenaar in functie. Verder zou ik altijd uitkijken wat je vraagt. Zorg dat het ethisch verantwoord is en dat het niet te onzinnig wordt. Let ook op de manier hoe je het zegt

Een aantal voorbeelden:
- je kan best een agent naar opleiding vragen en hoe het is om een agent te zijn.
- Je kan een chirurg vragen hoe het is om iemand in levensgevaarlijke situatie te helpen.

Al kun je niet vragen of de agent zijn collega's ook smeris noemt of aan een chirurg vragen of hij wel eens iemand vermoord heeft,

Een vraag kan in principe altijd, alleen een antwoord krijg je ook niet altijd. En met het soort vragen moet je altijd uitkijken dat je niemand kwetst of aanvalt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee. Als je een agent vraagt of hij dom is, is dat een belediging en daarvoor kun je bekeurd worden. Dat is natuurlijk niet helemaal hetzelfde als veroordeeld worden, maar geeft hopelijk wel antwoord op je vraag!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vragen die jij als voorbeeld geeft, zijn vragen waar jouw eigen mening/antwoord in besloten ligt. Als je aan iemand vraagt "kun je niet beter uitkijken?" bedoel je eigenlijk "sukkel, kijk toch eens uit!" Als je aan een agent vraagt of hij dom is geef je eigenlijk aan dat jij vindt dat hij dom is. Deze vragen zijn dus niet zo onschuldig.
Maar een gewone vraag, waar anderen al voorbeelden van hebben gegeven, kunnen wel onschuldig zijn. Het ligt er helemaal aan wat je vraagt, in welke omstandigheden je een vraag stelt, aan wie je de vraag stelt en op wat voor toon je de vraag stelt. Als je een vraag op agressieve toon stelt kan dit heel anders uitgelegd worden dan wanneer je dezelfde vraag op een vriendelijke en/of beleefde toon vraagt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Moet natuurlijk zijn kan wel onschuldig zijn i.p.v. kunnen wel onschuldig zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iets vragen is niet bepaald altijd een onschuldige aangelegenheid.

Een vraag kan namelijk een soort 'ingeklede belediging' inhouden.

Als je, zoals in jouw voorbeeld, een agent vraagt of hij dom is, zal hij dit zeker als een grove belediging opvatten en je daarvoor op de bon slingeren.

Dit wegens een belediging van een ambtenaar in functie..

Stel dat je hem/haar/vraagt 'hoe stom je moet zijn om politieagent te kunnen worden'

Of aan je dokter: Heeft U eigenlijk wel de lagere school in zijn geheel doorlopen?

Of aan de burgemeester: Misbruikt U ook uw kinderen met enige regelmaat?

Je kunt al deze vragen moeilijk als een onschuldige vragen bestempelen, hè..

Deze vragen suggereren namelijk iets minder moois of iets zeer negatiefs van degene aan wie de vraag gesteld wordt.

Beter is op je woorden te passen en eerst goed na te denken alvorens je de mond open doet..

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hmm.. ? Kijk vragen mag altijd toch .. ?
En stel er is een agent die je aanhoud, Dan heb je zelfs het recht op te zeggen : Ik vind u echt enorm dom, Want ..... ( Wel een redelijke reden )...

Vragen staan vrij, Als je sommige vragen niet eens kan of mag stellen, Wat moetten we dan op deze wereld. Dat zou een grote gaos worden Haha !!! :D