Om met leden (en contributie) te werken, moet ik onze stichting omzetten in een vereniging?

Ik zit in het bestuur van een stichting, waarbij deelnemers mee kunnen doen, zonder lid te zijn. Hiervoor wordt een bijdrage gevraagd. We hebben plannen om een structurele club op te zetten, zodat we vaker kunnen draaien. Hier zouden wij graag met leden willen werken en eventueel contributie innen net als verenigingen.

Nu is mijn vraag of dit wel gewoon mogelijk is en zo niet wat een gangbaar alternatief is?

5 jaar geleden
in: Wetgeving
2K
tinus1969
5 jaar geleden
Wat is het doel precies? Je zegt alleen iets over deelnemers, maar de rest is onduidelijk. Wat wil je van die deelnemers?
Computoon
5 jaar geleden
Bij een vereniging kiezen de leden de bestuursleden. Dus als je eigen zeggenschap en behoud van je bestuurszetel op lange termijn belangrijk zou vinden, kun je de stichting beter niet om laten omzetten naar een vereniging.
Er zitten zoveel haken & ogen aan een omzetting dat advies van een notaris noodzakelijk is. Die heb je uiteindelijk toch nodig als besloten wordt tot omzetting.
wilkers
5 jaar geleden
Het is een organisatie vergelijkbaar met een turnvereniging. Jeugdleden komen wekelijks trainen. Daarnaast kunnen derde partijen de organisatie inhuren, om jeugdleden optredens te laten bezorgen.

Antwoorden (1)

Ga eens met een notaris praten, is mijn suggestie. Die kan het in 10 minuten uitleggen,en zo'n gesprek kost je niets. En voor de uitvoering moet je sowieso bij een notaris zijn.
Persoonlijk lijkt het me wellicht handig om een vereniging op te richten naast de stichting. Vereniging tot instandhouding van.... etc. De doelstellingen van de vereniging en stichting moeten dezelfde zijn, of op elkaar aansluiten. Maar e.e.a. hangt ook erg af van de activiteiten die je uitvoert, en daar zeg je niets over in je vraag.
teusvh