Pedofilie is nooit goed te praten,maar wat als iemand echt verliefd wordt op en "minderjarige",zeg maar een 16 of 17 jarige?

En tot welke leeftijd spreekt men over pedofilie?Je moet tenminste 18 jaar zijn als je in een adultmovie wilt meespelen,maar de adviesleeftijd is 16 om naar zo'n films kijken.Wil dit dan ook zeggen dat de minimum leeftijd 16 is?Dus...wanneer spreekt men nog van pedofilie?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
4.9K

Het beste antwoord

Je spreekt écht van pedofilie wanneer het kind in kwestie nog te jong is om echt al goed ontwikkelde geslachtskenmerken te hebben, en in de regel voor de afronding van de (lichamelijke) puberteit. Een meisje van 16 met het lichaam van een volwassen vrouw, als daar een jongen van 20 op valt, lijkt me dat eerder de natuurlijk gang van zaken dan dat je de jongen in kwestie pedofiel zou mogen noemen. Er zijn zelfs meisjes van 13 die al zo ver ontwikkeld zijn, en ook in die gevallen is het nog wel eens discutabel ; je kunt je sterk in de leeftijd vergissen.

Maar bij een nog haarloos kind, met nauwelijks vormen, en waarbij voor de echte pedofiel vaak zelfs het geslacht van ondergeschikt belang is, is het natuurlijk boven alle twijfel verheven.

Voor de wet zijn er dus wel eens grensgevallen (een jongen van 18 met een lichamelijk sterk ontwikkeld meisje van 13 bijvoorbeeld), die niet per definitie als pedofilie gezien moeten worden, hoewel het leeftijdsverschil daartoe wellicht enige aanleiding geeft. De meeste pedofielen worden overigens pas laat in hun leven sexueel actief, ALS ze het al worden. Ook dat kan een indicatie zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ik denk dat je gewoon in alle redelijkheid moet kijken wat het leeftijdsverschil is tussen 2 personen. Als iemand van 18 verliefd wordt op iemand van 16 is dat in mijn ogen echt geen pedofilie. Het is wat anders als iemand van 35 verliefd wordt op iemand van 16 bijvoorbeeld.

Als het gaat om meespelen in adultmovies is de grens gewoon 18 jaar. Als er jongere kinderen meespelen in zo'n film is dat simpelweg pedofilie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Echte liefde kent geen grenzen. En echte liefde kunnen op elkaar wachten.
Dus binnen echter liefde zal men wachten totdat beide er voor klaar zijn EN binnen de wet kunnen functioneren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pedofilie is een term, die wordt gebruikt voor het zich seksueel primair aangetrokken voelen van volwassenen en bepaalde adolescenten tot kinderen die nog niet geslachtsrijp zijn.
De term 'pedofilie' slaat alleen op 'het verlangen' naar seksueel contact met kinderen, niet op het daadwerkelijk hebben van seks met kinderen.
Er is pas sprake van pedofilie als een volwassene zich seksueel aangetrokken voelt tot prepuberale kinderen.

In het dagelijks spraakgebruik wordt een volwassene die zich seksueel aangetrokken voelt tot personen die wel al geslachtsrijp, maar nog minderjarig (jonger dan achttien) zijn, vaak ten onrechte als pedofiel aangemerkt.

Dus iemand die verliefd wordt op een 16 of 17 jarige die geslachtsrijp is, is geen pedofiel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Efebofilie is de seksuele voorkeur van een volwassene voor pubers. Ongeveer vanaf twaalf jaar houdt de psychiatrische grens van pedofilie op en begint efebofilie.
Goede vraag Ingrid,maar ook een lastig te beantwoorden.Voor mij is pedofilie als een volwassene zich aangetrokken voelt minderjarige personen.Maar dan zit je met het volgende probleem...een relatie tussen iemand van 18,(wettelijk volwassen) en iemand van 16.Is een zeer moeilijk te beantwoorde vraag.Waarom wordt het wel geaccepteerd als iemand 20jaar is en die ander 17jaar,maar als de andere 45 is niet?Die van 20 is volwassen,en die van 45 ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kijk eens op www.pedofilie.nl. Hier valt alles over het onderwerp te vinden. Heb zelf onderzoek naar gedaan en zelfs de pedofielen die daar actief zijn, geven graag antwoord op al je vragen.