Staan mijn buren in hun recht een procedure te starten tegen mijn kunststof kozijnen?

Tijdens de koffie op het buurtstraatfeest werd mij verteld dat het eigenlijk niet de bedoeling was om kunststof kozijnen te nemen ipv hout omdat dit niet bij de oude huizen past. Ze zijn wit, dezelfde kleur als die van de buren en ik woon niet in een monument.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Wetgeving
1.5K
Z512099
5 jaar geleden
Dat zijn nog eens fijne buren die u hebt.
tinus1969
5 jaar geleden
Bel de gemeente, vraag naar de welstandseisen. Je buren konden namelijk best wel eens gelijk hebben.

Antwoorden (2)

Als het gaat om een eigen huis bepaal je dit zelf als er geen voorschriften zijn van de overheid/gemeente. (Als alle huizen in een straat rode dakpannen hebben, kan het verboden worden om bijv. blauwe te gebruiken.

Doe dus navraag bij de gemeente. Als er niets over gezegd wordt in de voorschriften, volg je je eigen inzicht.

Met "eigenlijk niet de bedoeling" kun je niets. Het mag of het mag niet.

Het is bijzonder prettig om in een goede verstandhouding te blijven met de buren maar ze kunnen niet voor jou beslissen.
Computoon
5 jaar geleden
Als de ramen niet aan de strantkant van de woning zitten, heb je geen vergunnining nodig om ze te vervangen, ook niet als ze vervangen worden door kunststofkozijnen. Maar zitten ze aan de straatkant, of aan een kant die op een openbaar toegankelijk gebied uitkijkt, dan is soms een vergunning nodig als.
Wanneer je een vergunning nodig hebt en wanneer niet is niet zo te zeggen. Dat hangt van een groot aantal factoren af, zoals de gemeente, de wijk, het straatbeeld enz. enz. En dat gaat veel verder, dan of het pand een monument is of niet.
Als je, voordat je de kozijnen liet vervangen, niet bij je gemeente hebt geïnformeerd of er een vergunning nodig is, zou het kunnen zijn dat je buren gelijk hebben.