Email en sms lezen, navigeren en carkit besturen legaal tijdens het rijden?

In mijn auto heb ik bijna een mobiel kantoor. Wanneer ik onder rijden een sms of email krijg lees ik die even met een half blik. Ook de navi instellen of een nummer zoeken via de carkit om die vervolgens (handsfree ) te bellen.

Natuurlijk is dit wel een beetje gevaarlijk wanneer men hier niet goed mee om gaat. Mijn vraag is , is het bovengenoemde strafbaar wanneer de telefoon in de carkit houder zit? Kunnen ze het over art. 5 gooien? En wat zal de sactie zijn ( voor een kosten/ baten analyse)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K

Het beste antwoord

Ha, die Wolgen;

Naar het oordeel van de pliesies ben jij waarschijnlijk een groot deel van de tijd rijp voor Artikel 5 en wat mij betreft terecht. De regels over het vasthouden van een telefoon zijn helder, maar al die andere apparaten aan boord, hoe makkelijk en noodzakelijk misschien ook, zijn minstens zulke grote bronnen van afleiding. Navigaiesystemen instellen en mails en sms'jes lezen doe je maar op een parkeerplaats. Autorijden hoort een hoofdactiviteit te zijn en niet iets wat je er even bij doet. Er zijn mensen die er zelfs speciale trainingen voor volgen om voor een ander te kunnen en mogen rijden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De politie heeft strenge regels! Zie:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gisteren op wegmisbruikers geweest.
Je mag geen toestel in je hand houden. Maar als je hem in de houder houdt, dan heb je hem niet in de hand. Dan druk je alleen wat. Dat mag wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je verder geen rare stuurbewegingen maakt, zodat je gevaar of hinder veroorzaakt op de weg, zal je niet snel art 5 aan je broek krijgen, als je met je navigatiesysteem bezig bent, of als je een sms of email leest, terwijl je telefoon in je carkit staat.

Artikel 5
Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden
veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.

Kan worden veroorzaakt is een ruim begrip en zal door de agent meestal in een tikverbaal moeten worden verwoord en vervolgens naar het OM worden opgestuurd.

Het kaal bezig zijn met de navigatie, zonder bijkomend gevaar, of het aflezen van de telefoon in de carkit is door de wetgever nog niet strafbaar gesteld. Het is dus zeer onwaarschijnlijk dat dit dan wel via een art 5 verbaal strafbaar wordt gesteld.

Nogmaals, mits u geen rare acties maakt, doordat u afgeleid bent.
AlphaLimaSierra