Wat is de verjaringstermijn van het doden van een dier?

Op het doden van een dier staat een strafmaximum van 3 jaar. Dus verjaart het na 6 jaren?

Misdrijven t/m 3 jaren gevangenisstraf 6 jaren Art 70 lid 1 onder 2 Sr.

Op het doden van mensen staat geen verjaringstermijn.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Wetgeving
1.5K

Antwoorden (1)

Het doden van een dier valt onder dierenmishandeling.
De verjaringstermijn hiervoor is inderdaad zes jaar.
SimonV
5 jaar geleden
jc54
5 jaar geleden
Oeps, net een spin vermoord.........Moet ik weer 6 jaar onderduiken.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@jc54, neen geen paniek, want een spin wordt niet beschermd door de Wet Dieren (WD) die vanaf 1 januari 2013 in fases in werking is getreden en van toepassing is op gehouden dieren onder erkenning van de intrinsieke waarde. Zie reikwijdte van de wet art 1.2 e.v.
http://wetten.overheid.nl/BWBR0030250/2018-07-01
SimonV
5 jaar geleden
De vraag rijst natuurlijk wel wat een dier voor de wet is. Een mug doodslaan mag, een muis doden ook. Ik kan geen lijstje vinden van dieren die je wel ongestraft mag doden...
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Simon, dat hoeft ook niet, omdat er een definitie is van de dieren die onder de Wet dieren vallen. Een muis, spin, mug of vlo e.d. vallen daar niet onder.
Maar als iemand ziet dat een persoon op zijn gemak de pootjes van welk diertje (met pleziertje de pootjes eruit zit te trekken is er wel iets goed mis en kan een reden zijn tot psychiatrische actie.
Voor in het wild levende dieren kan de Flora- en faunawet gelden.
SimonV
5 jaar geleden
Maar bij dierproeven is een muis weer wel een dier, begrijp ik.
Bijvoorbeeld: het fokken, de huisvesting en de verzorging van dieren en de in dierproeven gebruikte methoden worden verfijnd, zodat elke vorm van pijn, lijden, angst en blijvende schade die de dieren kunnen ondervinden, wordt voorkomen of tot het minimum wordt beperkt.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@SimonV, dan kom je terecht bij de Wet op de dierproeven (Wod), die per 18 december 2014 herzien is gevolgd door de vragen: wat zijn dierproeven? En welke dieren worden door de wet op de dierproeven beschermd. Dat zijn er nogal wat.
De Wet op de dierproeven beschermt levende, niet-menselijke, gewervelde dieren, met inbegrip van larven die zich zelfstandig voeden en foetussen van zoogdieren vanaf het laatste derde deel van hun normale ontwikkeling, én levende koppotigen (inktvissen).
Je zult begrijpen dat als dierenactivisten met aanklachten komen er voor zowel de activisten als voor de andere partijen een bataljon deskundigen nodig is om de rechter te overtuigen van hun gelijk. Het gaat er niet eens om wie er gelijk heeft, maar door welk wetenschappelijk betoog laat de rechter zich overtuigen.