Wat is het voordeel van de nieuwe "met 16,5 op de weg" regeling?

Vanaf 16,5 mag begonnen met rijlessen en vanaf 17 mag je onder begeleiding de weg op.

In november dit jaar gaat deze regeling in. Ik snap dat het voor pubers natuurlijk super is om eerder achter het stuur te mogen maar in welk opzicht heeft de overheid hier voordeel van?

Vind het zelf trouwens -voor zover ik er inzicht in heb- een enorm domme regeling.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Waar het de overheid het allereerst om gaat zijn..de economische gevolgen van die nieuwe regelgeving.

Veel jongeren staan natuurlijk te popelen om op zestiende rijles te gaan nemen..en zodra dat kan...ook financieel...vangen zij die opleiding aan.

Rijscholen krijgen aldus een nieuwe, extra financiële impuls en verhogen dus hun inkomen door die regeling.

De staat ontvangt derhalve meer inkomstenbelasting..maar dat is nog maar het begin..

Als eenmaal het rijbewijs behaald is gaan ze een auto aanschaffen..dus de autoverkoop zal over een jaar of twee een enorme duw in de rug krijgen..

Garages gaan daardoor veel meer verdienen en dus meer belasting betalen..dit mede door het noodzakelijke onderhoud van die auto's.

Dan komt de staat zelf nog eens direct aan de beurt. Er moet namelijk getankt worden en dus stomen belastingen als omzetbelasting en accijnzen op brandstof als een rivier de staatskas in..

Daarna komt pas het veiligheidsaspect aan de beurt..het veiligheidsaspect, dat anderen hier reeds vòòr mij hebben aangegeven.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

omdat als 18 jarige dan alleen mogen rijden ze redelijk ervaren zijn, en dus veiliger.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze hopen zo dat mensen na het behalen van het rijbewijs niet meteen alleen de weg op gaan. Dat ze dus nog een tijdje 'onder toezicht' rijden en dat zo ongelukken door roekeloos rijgedrag verminderd worden.

Tevens verwacht ik dat er met deze maatregel minder bromfietsen/scooters op de weg komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In Duitsland is uit onderzoek gebleken dat jongeren minder ongelukken veroorzaken en niet zo onbenullig rijden wanneer ze een aantal jaar eerder begonnen met rijlessen, omdat ze meer ervaring kregen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je doet dan veel rijervaring op onder toezicht. Ook is de kans kleiner dat je dan voor je scooterrijbewijs gaat. De regering wil die pubers (lees: bontkraagjes) van de scooters af, aangezien ze te dom zijn om te begrijpen dat ze een gevaar op de weg zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus zetten we ze liever in een auto die 10x keer zo zwaar is en 3x zo hard gaat.