De Participatiewet (Pw) is een Nederlandse wet die is ingegaan op 1 januari 2015. De wet vervangt het voorgaande stelsel van Wet werk en bijstand (WWB), Wet sociale werkvoorziening en Wet arbeidsongeschiktheidsvoorziening jonggehandicapten (Wajong).
Het uitgangspunt van de Participatiewet is dat iedereen naar vermogen deelneemt (participeert) aan de samenleving en zoveel mogelijk in het eigen onderhoud voorziet.
Het voornaamste doel van de Participatiewet is om zoveel mogelijk mensen met arbeidsvermogen naar werk toe te leiden of te ondersteunen bij het werk. Hierbij gaat de voorkeur uit naar betaald werk, maar als dit niet mogelijk is, kan het ook gaan om vrijwilligerswerk.

Voorwaarden voor het recht op bijstand:
• 18 jaar of ouder
• een inkomen van ten hoogste 100% van de voor de betrokkene van toepassing zijnde bijstandsnorm;
• beperkt eigen vermogen;
• woonachtig en rechtmatig verblijvend in Nederland;
• Nederlander zijn of daarmee gelijkgesteld zijn;
• woonachtig in de gemeente, waar bijstand wordt aangevraagd.
SimonV
een jaar geleden