Is het in Nederland legaal nagemaakte wapens te houden?

Ik ben van plan om een 'chillroom' te gaan inrichten. Naast een bar, pokertafel en pooltafel wil ik een beetje in de 'maffia' sfeer blijven. Is het strafbaar om namaakwapens te houden binnen huis? Met namaak bedoel ik dus gewoon neppe wapens die niet kunnen schieten of hooguit van die plastic kinderballetjes. Bedankt.

Toegevoegd na 41 seconden:
Overigens zullen deze achter glas worden geplaatst.. Dus kom je er niet zomaar bij..

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
4.9K
Ritsuka
9 jaar geleden
zolang ze maar duidelijk nep zijn, met zo'n oranje dop erop is het vaak
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
nope

Antwoorden (3)

Zolang er geen afvuurmeganisme in zit en hij er niet te echt uit ziet mag het. Je moet bijvoorbeeld kunnen zien dat het geen echte is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Onjuist -1 http://www.vet-nep.nl/
Nee, dat mag niet.

"Nepwapens

Nepvuurwapens zijn voorwerpen die sprekend op echte (vuur)wapens lijken. Dit kunnen bijvoorbeeld speelgoedwapens zijn, maar ook aanstekers in de vorm van pistolen of handgranaten of 'wapens' die onderdeel uitmaken van een spelcomputer. In Nederland zijn alle soorten nepvuurwapens verboden.

De kleur van een nepwapen telt niet mee om te bepalen of het nepwapen sprekend lijkt op een echt (vuur)wapen. Het enige dat telt, zijn de vorm en de afmeting van het nepwapen.

Kopieën (replica's) van (vuur)wapens zijn ook verboden. Een niet-werkende replica wordt gezien als nepwapen en is dus in Nederland niet toegestaan.

In Zuid-Europese landen zijn de wapenwetten minder streng dan in Nederland. Nepwapens zijn daar gewoon te koop. Het is echter strafbaar om in het buitenland een namaakpistool te kopen en dit mee te nemen naar Nederland. Op vliegvelden controleren de Koninklijke Marechaussee en de douane streng op deze wapens.

Wie een nepwapen in bezit heeft, krijgt direct een proces-verbaal. Iedereen met een nepwapen is strafbaar. Ook jongeren worden strafrechtelijk vervolgd."
Computoon
9 jaar geleden
Zoals in de vorige antwoorden al gezegd werd; het mag niet.
Ik heb alleen nog een aanvulling:

Airsoft wapens zien er net uit als echte wapens, maar werken op luchtdruk.
Airsoft wapens zijn illegaal, mits je lid bent van de NABV. dan kan je ze kopen en mag je ze in je bezit hebben.

Toegevoegd na 56 seconden:
Ze zijn alleen wel erg aan de prijs :)