Ben ik mijn rijbewijs kwijt?

Ik ben een twee tal weken geleden geflitst door een vaste flitspaal aan 69km/u in zone 50 gecorrigeerd kwam dit uit op 63 km/u. Nu moet ik een boete van 80 euro betalen waar ik compleet geen probleem mee heb maar ik heb nog geen twee jaar mijn rijbewijs en er zijn mensen die mij zeggen dat dit in de proefperiode valt waarbij ik bij de minste fout mijn rijbewijs kwijt ben en alles opnieuw mag doen. Klopt dit of moet ik gewoon de boete betalen en klaar? ( Ik woon in Belgie dus Belgische wetgeving aub)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan me niet voorstellen dat je je rijbewijs zou kwijt raken. In NL zou dit in ieder geval niet het gebeuren!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een bekeuring betalen, dat doen Belgen toch nooit?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"er zijn mensen die zeggen"
Neem aan dat dit ook Belgen zijn?

Het beste antwoord

Er is in België nog geen puntenrijbewijs, deze zal v.a. januari 2012 ingevoerd worden.
Maar dat neemt niet weg dat je bij ernstige snelheidsovertredingen door de rechtbank een 'verval van recht tot sturen' opgelegd kunt krijgen.
In dit geval reed je 69 kilometer op een weg waar slechts 50 gereden mocht worden, na correctie is dat 63 KM.
Dat is een gegeven waarbij je in ieder geval een boete opgelegd krijgt maar wat er ook toe doet is wáár je deze overtreding maakte. De overtreding is zwaarder als je dit in een 30KM gebied maakte en minder zwaar als je deze maakte de snelweg.
Op wegcode.be kun je bijna exact berekenen wat de consequenties van je overtreding zijn, bezoek de site (zie bron 1) en je weet als het goed is waar je aan toe bent.
Voor zover ik kon zien, sommige gegevens ontbreken, raak jij niet je rijbewijs kwijt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor dit heel volledige antwoord. Nu kan ik al gerust zijn en gewoon netjes betalen zonder stress.

Andere antwoorden (2)

Nee je moet de bekeuring betalen en waarschijnlijk krijg je punten van je rijbewijs af , je hebt 5 punten en daar zal er waarschijnlijk 1 a 2 punten afgaan . Als je al je punten kwijt bent dan ben je je rijbewijs ook kwijt. Ik weet alleen niet zeker of er punten afgaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je niet voor de politierechter moet verschijnen, zul je je rijbewijs vermoedelijk niet kwijt zijn. Maar als het nogmaals gebeurt.... Opgelet dus: respecteer de snelheidslimieten.