Mag mijn baas mij een maand extra laten werken?

Ik heb ontslag genomen bij een bedrijf waar ik 3 jaar werk. In de contract staat dat ik 1 maand moet "uitwerken". Ik had 5 augustus ontslag gevraagd zodat ik eind van de maand kan stoppen. Maar me baas zegt nee dat mag niet je had voor maand augustus dit moeten melden en nu is het al de 5e. Daarom moet je ook heel de maand september werken.

Ik ben 22 jaar. Het is een bijbaan als student. Ik doe me werk daar met plezier, maar kan wegens drukte met andere dingen niet meer werken, heb het tijd niet meer voor..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.7K

Antwoorden (7)

Nee. Jij hebt een maand opzegtermijn. Dus mag je per 5 september stoppen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vrees dat je baas gelijk heeft:
Meestal moet u 'tegen het einde van de maand' opzeggen. Dat betekent dat uw contract altijd aan het eind van een maand eindigt, ook al zegt u eerder in de maand op.
Voorbeeld: U hebt op een andere baan gesolliciteerd. Op 5 juli hoort u dat u bent aangenomen. De dag daarop neemt u meteen ontslag bij uw huidige werkgever. U hebt een opzegtermijn van één maand. Die loopt dus tot en met 5 augustus. Maar omdat u tegen het einde van de maand op moet zeggen, is 31 augustus pas de laatste dag van uw contract.

Je kunt proberen met je baas te praten of je eerder weg kunt, maar uit je tekst maak ik op dat het moeilijk zal worden. Heb je niet nog wat vakantiedagen, zodat je toch niet helemaal tot eind september hoeft door te werken?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ronron1212
12 jaar geleden
Heel juist SUSIE2004+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is helaas niet anders voor Kerkuki, dank je.
ronron1212
12 jaar geleden
graag gedaan. Ja hij moet ze contract en cao in het vervolg maar eens goed lezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben benieuwd wat er zal gebeuren als je toch maar 1 maand gaat werken en je daarna niet meer komt opdagen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weinig denk ik, inhouding op het salaris, maar daar had Kirkuki toch al niet op gerekend, een negatief getuigschrift, een lullig gevoel?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het komt natuurlijk van 2 kanten om het 'goed' af te sluiten. Het 'lullige gevoel' kan ook net zo goed de schuld van de werkgever zijn.
Hij gaat zelf weg, dus een getuigschrift zal hij niet direct nodig hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een getuigschrift is toch wel handig voor je cv, als er om gevraagd wordt en je kunt het niet laten zien, zal een evt. nieuwe werkgever zich toch wel achter z''n oren krabben...
Kristal
12 jaar geleden
Susie, op alle fronten een goed advies +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je Kristal!
Het is normaal dat je een maand opzegtermijn hebt, als het anders in het contract staat, is dat geldig, maar ik neem aan dat jij een leesfout hebt gemaakt, lees het nog een keer na. Het is trouwens niet slim van je baas om je die tijd nog te laten werken, want je motivatie zal wel nul zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Opzeggen doe je aan het eind van een maand voor de eerste van de volgende maand. Als je in een maand opzegt zoals in jou geval geld de opzegging vanaf 31 augustus. Dan gaat dus de laatste maand in. In de maand september kun je eventuelen vakantiedagen en vrije dagen of overwerk opnemen.
ronron1212
12 jaar geleden
Alles wat al gezegd is ,maar misschien ,wat voor een ao hebje ?loopt de ao niet toevallig af ,check je ao kijk ook wat er in staat over op zeggen enz is er wel een juiste ao op dit moment .en in veel cao 'skan men voor de 15e ook zeggen .dat moet je zelf uitzoeken .en wat al opgemerkt is hoeveel snipper dagen hebje nog staan . Dus check je ao ,de cao zit daar iets in ,of iets wat niet helemaal klopt ga dan in onderhandeling . Ps het viel je baas misschien rauw op z'n dak ,en ja hij heeft weinig tijd vr een vervanger . Oja staat in je ao een maand niet nader om schreven dan al een twijfel ,en ja je hebt je ao vr je 21 ste getekend ,nog meer twijfel !!dit houd niet bij de rechter succes . Maar speel het netjes ,en vriendelijk daar kom je het verst mee .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Afhankelijk van hoe je salarisperiode is. Als je per 4 weken salaris ontvangt, dan is de opzegtermijn 4 weken + de lopende periode afmaken. Per maand gelden dezelfde regels, één maand opzegtermijn + de lopende maand afmaken.
Daarom wordt er vaak gezegd, aan het einde van de salarisperiode ontslag vragen.
Als je nog recht hebt op vakantiedagen en evt. A.T.V. dagen, dan kun je die nog opnemen vóór je laatste werkdag.
Maar, hoe lullig het ook is voor jou, je baas heeft gelijk.
jc54
12 jaar geleden
Mmm bijbaan en dan zo moeilijk doen. Jammer hoor van je werkgever. Formeel gezien heeft je werkgever gelijk. Lees je arbeidsovereenkomst er nog maar eens op na wat daarin is overeen gekomen. Als het daar niet in staat dan je cao nalezen of personeelshandboek. Ga in gesprek met een p&o adviseur en geef aan dat jij het graag netjes wil afronden maar dat je niet tot september wilt werken. Probeer je verlof aan te spreken. Je motivatie is waarschijnlijk tot nul gedaalt dus of het nou slim is van je werkgever om je zo vast te houden. Probeer er samen uit te komen. Het is toch fijner als je na 3 jaar op een prettige manier afscheid kan nemen met een leuke referentie.

Als ze echt niet mee willen werken moet je voor jezelf bekijken of je hier netjes weg wilt. Zo niet dan kan je je ook ziek melden en op de laatste dag weer beter. Is natuurlijk niet oke maar als je werkgever het je zo moeilijk maakt na zoveel trouwe jaren dienst.. Je geeft aan dat het werken niet meer gaat ivm de drukte van andere dingen. Probeer anders kortere werkdagen af te spreken voor de laatste maand zodat je het nog fijn kan afsluiten.

Heel veel succes!