hoe nauwkeurig zijn kadastrale metingen?

Bij het opmeten van percelen wordt vaak gebruik gemaakt van speciale apparatuur. Maar hoe nauwkeurig zijn die en hoe lang gaan die metingen mee? Is dat op de millimeter nauwkeurig?
Zijn er bijvoorbeeld grond verschuivingen die langzaam of sneller de percelen verplaatsen? Bovendien hoe diep wordt de perceel gemeten? En zijn satelliet metingen ook betrouwbaar?

erotisi
5 jaar geleden
in: Wetgeving
2.1K

Antwoorden (1)

Maten vanuit kadastrale gegevens zijn niet tot op de millimeter nauwkeurig, wel tot op de centimeter. De maten worden dan ook in centimeters gegeven. De maten zijn oppervlaktematen, dus geen dieptematen. Er worden wel hoogteverschillen gemeten, bij bijvoorbeeld glooiend of bergachtig terrein, maar de perceelmaten zijn altijd oppervlaktematen. satellietmetingen zijn betrouwbaar, maar gaan ook niet tot op de millimeter nauwkeurig. Pas als de maten in millimeters gegeven worden, kun je er vanuit gaan dat er tot op de millimeter gemeten is (wordt).
jc54