Krijgt een echtgenote de partnervrijstelling als je niet samenwoont?

Stel Rob is getrouwd met Linda, maar wonen niet samen en hebben nooit samen gewoond noch plannen. Rob overlijdt en zijn nalatenschap bedraagt 1.000.000 euro. Krijgt Linda een deel van de nalatenschap, als er geen testament is? Zo ja, hoeveel erfbelasting moet zij betalen?

erotisi
5 jaar geleden
in: Wetgeving
2.2K
LeonardN
5 jaar geleden
Heb je een reden te denken dat wel/niet samenleven hier invloed op zou hebben?
erotisi
5 jaar geleden
Zie art 5a AWR lid 3 en 4
http://wetten.overheid.nl/BWBR0002320/2018-07-01#HoofdstukI_Artikel5a
ronron1212
5 jaar geleden
Hoezo een deel van de nalatenschap?
erotisi
5 jaar geleden
Inderdaad 'deel' kan niet van toepassing zijn. Dus krijgt Linda de nalatenschap?
tinus1969
5 jaar geleden
dat is een interessante vraag, omdat lid 4 is toegeschreven op aankomende echtscheidingen ('een persoon wordt niet meer als partner aangemerkt ingeval hij niet MEER op hetzelfde woonadres staat ingeschreven') en dat gaat er dus van uit dat de parners wel enige tijd hebben samengewoond.
Lid 3 is niet van toepassing, wat gaat over 'scheiding van tafel en bed'. Dat is (itt wat veel mensen denken) een specifieke juridische situatie/uitspraak. Zie bv https://nl.wikipedia.org/wiki/Echtscheiding#Scheiding_van_tafel_en_bed
erotisi
5 jaar geleden
Dat is een goede opmerking tinus. Wist niet dat scheiding van tafel en bed een formele procedure was. Conclusie moet dan zijn dat Linda de volledige partnervrijstelling krijgt
SimonV
5 jaar geleden
Volgens mij niet. Bij een scheiding van tafel en bed blijven de echtgenoten volgens de wet getrouwd. Maar voor de erfbelasting is dit geen criterium, je moet op hetzelfde adres wonen. Arme Linda krijgt volgens mij niets.
SimonV
5 jaar geleden
Als iemand overlijdt die geen testament heeft gemaakt, dan zijn de wettelijke regels van het versterferfrecht van toepassing. In dat geval zegt de wet dat de volgende groepen personen de erfgenamen zijn:
Als eerste: partner en kinderen.
Om voor partner in aanmerking te komen moet Linda op hetzelfde adres in de basisadministratie persoonsgegevens van de gemeente zijn ingeschreven (Iemand blijft partner als een scheiding van tafel en bed is aangevraagd en nog niet verhuisd is).
Linda woont niet op hetzelfde adres en ontvangt dus geen erfenis(deel).
Of zie ik hier iets over het hoofd?
ronron1212
5 jaar geleden
@SimonV
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/getrouwd-en-toch-in-gescheiden-huizen~bed641ae/
SimonV
5 jaar geleden
Bedankt voor deze bron!
Volgens mij gaat het hier over gehuwden met een testament. Geliefden met een latrelatie kunnen elkaar tot erfgenaam benoemen. Ze kunnen niet profiteren van de vrijstelling en tarieven van de erfbelasting die voor gehuwden gelden. Anderzijds kan het een voordeel zijn dat een aantal fictiebepalingen uit de Successiewet niet van toepassing zijn. Deze fictiebepalingen belasten bepaalde handelingen tussen fiscale partners en familieleden. Door hier gebruik van te maken is het soms mogelijk een latpartner onbelast te bevoordelen, waar dit in familieverband niet onbelast zou kunnen.
https://www.kooijmanautar.nl/relatie-scheiden-erven-en-erfbelasting/lat-relatie Ik kom alleen maar tegen dat partners voor de erfbelasting getrouwd zijn en niet duurzaam gescheiden leven.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/relatie_familie_en_gezondheid/erven/erfenis_krijgen/hoeveel_erfbelasting_moet_u_betalen/wat_is_uw_relatie
LeonardN
5 jaar geleden
@SimonV Heb je ook deze gelezen?:
"
Notaris R. Meiners wijst cliënten altijd op de financiële voordelen van het huwelijk. 'Als je apart woont, is trouwen de enige oplossing voor het betalen van het lage tarief successierecht bij een erfenis
"
SimonV
5 jaar geleden
Ik heb JoanDArc om info gevraagd. Er klopt geen fluit van mijn informatie. Sorry. Zelf kan ze momenteel moeilijk reageren vanwege een slechte internetverbinding.

Antwoorden (1)

Informatie die ik van JoanDArc kreeg:
Ja, Linda kan een partnervrijstelling voor de erfbelasting krijgen van ruim 643.000 euro.
In 2011 is in art 5a van de AWR (Algemene Wet inzake Rijksbelastingen) het begrip basispartner ingevoerd. Dit partnerbegrip geldt in principe voor alle belastingwetten, zoals voor de successiewetgeving, pensioenwetgeving. Het zijn wetten die gelden als beide partners leven en zelfstandig belastingplichtig zijn.
Erfrecht speelt als één van de partners (die samen gehuwd waren) overlijdt.
Wanneer er een officiële huwelijksakte is, staan de partners dus wettelijk geregistreerd in de burgerlijke stand. Zij zijn automatisch elkaars erfgenaam wanneer een van beide komt te overlijden.
Samen op een adres wonen is sedert 2011 niet meer verplicht. De tijd dat de vrouw de man moest volgen is voorbij. De man en de vrouw kunnen dus beiden apart wonen doordat zij bijvoorbeeld hun werkzaamheden in een ander gedeelte van het land hebben. Niemand kan hen tegenhouden elkaar in de weekenden en tijdens de vakanties op te zoeken. Zij zijn gehuwd, als gehuwden geregistreerd en dus automatisch elkaars erfgenaam.
Men betaalt geen erfbelasting over een vastgesteld bedrag: de vrijstelling.
Bijgaand een tabel van de Belastingdienst.
https://belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/relatie_familie_en_gezondheid/erven/erfenis_krijgen/vrijstelling/
__________
Voor het successierecht heeft het duurzaam gescheiden leven geen gevolgen. De Successiewet 1956 sluit aan bij de formele status van de partner; deze wet kent het ‘duurzaam gescheiden leven’ niet als onderscheidend criterium. Anders gezegd, de Successiewet blijft Linda behandelen als gehuwde, zodat de daarbij behorende gunstige tariefstelling en hoge vrijstelling van toepassing blijven.
Toegevoegd op 17 juli 2018 11:52: bron, tekst
SimonV
5 jaar geleden
erotisi
5 jaar geleden
Volledigheidshalve dient dan de laatste alinea wel met de aantekening dat er dan geen (verzoek tot) echtscheiding van tafel en bed is gedaan, want in dat geval is het duurzaam gescheiden leven (of beter: niet staan ingeschreven op hetzelfde adres) wél van belang voor het partner criterium. In ieder geval voor wat betreft de situatie uit de bron. Voor de situatie van mijn vraag is dat vermoedelijk dus niet van toepassing omdat ze daar al gescheiden leven.