Kun je geld eisen van een bedrijf?

Als je telaat geld overmaakt naar een bedrijf voor wat dan reden ook dan moet je vaak een bepaald bedrag betalen. Kun je dit als particulier ook doen als een bedrijf er te lang over doet om geld terug te storten?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K

Antwoorden (2)

Ja en Nee, dat is in de leverings voorwaarden waarschijnlijk afgedekt. Wel kan je ze sommeren om onmiddellijk de betaling te verrichten en dat je anders de rechter in schakelt
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee. Als je bij een bedrijf iets koopt, stem je in met hun algemene voorwaarden. Het bedrijf levert het product of de dienst en als tegenprestatie betaal je juist/tijdig/volledig het daarvoor verschuldigde bedrag. Dat is de overeenkomst.

'Geld dat een bedrijf terug moet betalen': dat is geen overeenkomst. Dat is een gewone vordering die je hebt op het bedrijf. Bovendien: wat is 'te lang'? Een week? Een maand? Als het bedrijf in de algemene voorwaarden geen terugbetalingstermijn heeft vemeld, is het bedrijf nooit te laat. Dan kun je hoogstens het bedrijf eraan herinneren dat ze je moeten terugbetalen en uiteindelijk een deurwaarder inschakelen.
Computoon
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat het bedrijf nooit te laat kan simpel weg niet kloppen. Dat zal afgedekt worden door de redelijkheid en billijkheid. Geen rechter die een termijn van 6 maanden zal accepteren bij een relatief klein bedrag hoor. Doorgaans kan je het bedrijf een brief sturen om binnen twee weken te betalen, daarna eventueel een herinnering en wettelijke rente gaan rekenen. Het is dus echt incorrect dat een bedrijf nooit te laat kan zijn, zou mooi zijn zeg. Nee, dat klopt niet. Het antwoord van Goos1307 is wat correcter.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is belangrijk het bedrijf een factuur te sturen gevolgd door een herinnering en daarna een aanmaning als er niet betaald wordt. Wordt daar niet aan voldaan kan de vordering middels incassobureaus en deurwaarders verder behandeld worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een factuur hieft het niet te zijn, een telefoontje is genoeg in theorie, in de praktijk kan je beter een aangetekende brief sturen (factuur is nogal een gedoe)
Computoon
9 jaar geleden
Een factuur kan het sowieso nooit zijn. Dat is een document dat een bedrijf stuurt voor geleverde goederen of verrichte diensten en dat aan allerlei fiscale eisen moet voldoen (doorlopend genummerd, btw-numner erop, omschrijving van de geleverde prestatie, enz. )