Kan ik in plaats van een boete betalen er ook voor kiezen om de cel in te gaan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
20.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat kan, maar jij maakt een overtreding, wil of kan niet betalen, je gaat de cel in. Wie betaald deze kosten...
Betaal maar gewoon dat is prettige dan te moeten zitten.

Antwoorden (11)

Indirect ja. Als je voor de rechter komt en er volgt een veroordeling van een geld boete dan volgt meestal de zin dat als je het niet kan of wilt betalen deze boete vervangen zal worden door xxx dagen hechtenis.

Dus gewoon niet betalen of zeggen dat je het niet kan betalen en je mag ff zitten.

(Niet dat dat prettig op je CV staat....maar toch...het iz mogelijk).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij staat daar inderdaad wel iets over in het vonnis. Als het gewoon om een bekeuring gaat niet. Dan zal je het eerst voor moeten laten komen, maar dan is de boete inmiddels ook een stuk hoger geworden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze vraag is eerder gesteld! Beter kan je betalen omdat het in de bajes geen pretje is. Zie link
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Indien het een verkeersboete betreft welke door het CJIB wordt afgehandeld zal na niet betalen een aantal mogelijkheden kunnen volgen. Beslaglegging op salaris is één van de mogelijkheden. Als dit niet mogelijk is kan een voertuig (auto op naam) voor 28 dagen in bewaring worden genomen en indien geen voertuig voorhanden is bij degene die de boete heeft gekregen (bijvoorbeeld boetes in de auto van de baas maar wel op naam gekregen) dan kan gijzeling voor 7 dagen mogelijk zijn. Indien bewaringstelling van het voertuig gebeurd of gijzeling blijft de boete altijd openstaan ook na het uitzitten van de gijzeling. Het is meer een dwangmiddel om te gaan betalen

Toegevoegd na 1 minuut:
Let wel rij je in de auto van de baas en heb je een bewaringstelling openstaan kan ook deze auto in bewaring worden genomen als je daarin als bestuurder rijdt (vind je baas vaak niet leuk :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat behoord tot de mogelijkheden na enige tijd, echter dan heb je wel een strafblad. En dat kan weer veel problemen in de toekomst op gaan leveren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een strafblad krijg je niet voor een verkeersboete (overtreding). Een strafblad krijg je als je voor een misdrijf bent veroordeeld of als je voor een misdrijf een transactie van justitie hebt geaccepteerd. Bijvoorbeeld winkeldiefstal of het rijden onder invloed van alcoholhoudende drank.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Fout, als je de boete weigert te betalen zullen ze je oppikken tot het openstaand bedrag is voldaan. Je hebt dan wel degelijk dan een strafblad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt dan geen strafblad, Je wordt regionaal of landelijk gesignaleerd. Wordt je gecontroleerd door de politie of bij de grens door de douane dan dien je de boete te betalen of kan je worden aangehouden. Dit is echt wat anders
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De hulpofficier van politie komt gewoon je met wat collega's ophalen, en dan is het betalen of zitten. Heb zelf dat probleem. Ik heb een behoorlijk aantal jaren in het buitenland gewerkt. In de periode dat ik daar was is er een auto op mijn naam gekomen. Dit is een zaak die nu vijf jaar loopt maar wel drie keer per jaar een bon voor een niet gekeurde auto die ik weiger te betalen, en dus terug stuur. Heb inmiddels wel betaald onder dwang daar ik anders kon gaan zitten incl. strafblad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het hebben van een niet gekeurde auto levert een overtreding op en is geen misdrijf. Hierin maakt de wet onderscheid. Voor het plegen van een overtreding en het uitzitten van de daarbij behorende boetes krijg je géén strafblad.
Je kunt gaan zitten maar betalen is beter. Is voor je CV beter dus ook voor je toekomst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals al door Jaques is aangegeven hangt het er vanaf, om welke soort boete het gaat. Bij Mulderboetes, zeg maar de lichte verkeersovertredingen, kan een boete niet omgezet worden in een vervangende hechtenis.

Wel kunnen er bij Mulderboetes dus dwangmiddelen worden toegepast, om iemand er toe te bewegen, om te betalen. Te denken valt dan aan rijbewijs innemen, gijzeling, auto innemen ( zitten dan weer stallingskosten aan vast) etc.

Bij strafrechtzaken kan de rechter een hechtenis, als vervangende straf aanbieden.

Voor strafblad, of notitie in justitieel documentatiesysteem maakt de keuzen om dan te gaan zitten niks uit.Door de veroordeling heb je toch al een aantekening te pakken.
AlphaLimaSierra
14 jaar geleden
wacht maar met betalen dan komen ze je vanzelf halen;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gaan zitten kan altijd, als dat aangegeven is bij het vonnis. Maaaaaar sommige boetes, biijvoorbeeld verkeersboetes die je niet betaald heb - opgepakt word en niet kan betalen. Voor deze boete wordt je vastgezet voor de duur van de aangegeven dagen maar denk niet dat je de boete kwijt. Na je vrijlating begint de procedure opnieuw.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
I.p.v. een verkeersboete te betalen, kun je er voor kiezen de boete om te zetten in een vervangende hechtenis of werkstraf.
Artikel 24c lid 3 Wetboek van Strafrecht: De vervangende hechtenis beloopt ten minste één dag en ten hoogste 1 jaar. Voor elke volle 25 euro boete wordt niet meer dan 1 dag opgelegd. Bij een werkstraf geldt overigens de regel: 2 uur werken is 1 dag zitten.
Nadeel: je hebt wel een strafblad!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat kan in principe wel, maar je moet wel gewoon je eigen tandenborstel meenemen als het zover is.