Kan je een kind adopteren als je zelf een lichamelijke handicap heb?

Ik heb zelf een lichamelijk handicap waardoor ik waarschijnlijk zelf geen kinderen kan krijgen. Daarom vraag ik me af of ik wel kan adopteren.
Al vast bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
2.2K

Het beste antwoord

Hier heb ik aardig wat informatie gevonden. Er staat niets expliciets vermeld over lichamelijke handicaps. Men gaat er natuurlijk van uit, dat wanneer je jezelf opgeeft als adoptief ouder, je natuurlijk ook voor het kind kunt zorgen, met of zonder beperking.

Als jij met je handicap te gehinderd zou zijn om voor een kind te zorgen, neem ik aan dat je de aanvraag niet indiend. En zo denken hun er in mijn ogen ook over. Je moet natuurlijk fysiek en geestelijk gewoon in staat zijn een kind op te voeden. Als jou handicap dat allemaal toelaat, zie ik het probleem niet. Je kunt op de sites ook terecht voor al je vragen, dus je kunt eventueel telefonisch of schriftelijk contact met ze opnemen.

Heel veel succes gewenst!!

http://advocare.home.xs4all.nl/folder99.htm

http://advocare.home.xs4all.nl/folder98.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je vraag lijkt eenvoudig te beantwoorden, maar er komt nogal wat kijken bij een adoptieprocedure. Ik heb het even opgezocht en ga er vanuit dat je dan een kindje uit het buitenland wil adopteren.

De regels hiervoor zijn te vinden in de Wet opneming buitenlandse kinderen ter adoptie (Wobka). Er is een beginseltoestemming nodig die door de Minister gegeven wordt.

Hij zal deze toestemming afwijzen als hij een aspirant-adoptiefouder niet geschikt acht voor de verzorging en opvoeding van een buitenlands kind. De vraag is nu dus of hij u geschikt acht.

Een lichamelijke handicap kan hier namelijk een probleem vormen. Of u geschikt geacht wordt, is afhankelijk van alle omstandigheden van het geval en er kan dus niet een geheel duidelijk antwoord op deze vraag gegeven worden.

Als u het kind volledig kan verzorgen en opvoeden, zal er waarschijnlijk geen probleem zijn. Nogmaals, dit hangt af van alle omstandigheden.