Wie bepaalt wanneer zorg nodig is die leidt tot schade, of een aanmerkelijke kans op schade, voor de patiënt?

De Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg zegt in artikel 2 dat een alternatieve-zorgaanbieder slechts zorg aanbiedt die buiten noodzaak niet leidt tot schade of een aanmerkelijke kans op schade voor de gezondheid van de cliënt...",

Maar wie bepaalt dan of er noodzaak is tot schade of aanmerkelijke kans op schade? Die alternatieve-zorgaanbieder zelf?

http://wetten.overheid.nl/BWBR0037173/geldigheidsdatum_16-01-2016#Hoofdstuk2_Artikel2

Poet
8 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Poet de wet die je plaatst in de bron is verlopen op 30-06-2016.
Ik zie dat het artikel in de gewijzigde wet van
1 augustus 2016 ook de zinsnede
" zorg die buiten noodzaak niet leidt" bevat.
http://wetten.overheid.nl/BWBR0037173/2016-08-01 Goed gezien trouwens, Een noodzaak om bij patiënten schade te veroorzaken lijkt mij een zeer onprettige noodzaak.
De noodzaak om bv een been te amputeren om erger te voorkomen, ligt niet op het vlak van de alternatieve geneeswijze.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zorg buiten noodzaak wordt ergens omschreven als bv homeopathie, chiropractie, acupunctuur, massages en osteopathie
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De zorg mag niet leiden tot schade of een aanmerkelijke kans op schade voor de gezondheid van de patiënt.
Dit is een minimumnorm waaraan de complementair/alternatieve zorg, maar ook de cosmetische zorg in ieder geval moet voldoen.
http://www.rbcz.nu/NL/de-wet-wkkgz-wordt-gepresenteerd.html Ik lees het originele wetsartikel 2 lid 3 toch echt anders.

Het beste antwoord

Het wetsartikel 2 lid 3 van de Wet Kwaliteit, klachten en geschillen vermeldt:
een alternatieve-zorgaanbieder verleent slechts zorg DIE buiten noodzaak niet leidt tot schade of een aanmerkelijke kans op schade voor de gezondheid van de cliënt

In de Toelichting op de Wet Kwaliteit, klachten en geschillen is “alternatieve zorgverleners toegevoegd” als verkorte aanduiding van de groep niet-geregistreerde zorgverleners of zorgverlenende instellingen die uitsluitend met niet-geregistreerde zorgverleners ‘andere zorg’ verlenen. Een alternatieve zorgaanbieder verleent slechts zorg buiten noodzaak DIE niet leidt tot schade of een aanmerkelijke kans op schade voor de gezondheid van de cliënt.
Het lijkt erop dat het woord “die” op de verkeerde plaats terecht is gekomen. Dat zou inhouden dat er een wetswijziging moet plaatsvinden.

Toegevoegd na 8 uur:
Het wordt steeds vreemder.
Opgevraagd via de Parlementaire monitor Memorie van Toelichting 2009-2010
zij (alternatieve zorgverleners) moeten ervoor zorgen dat zij bij het verlenen van zorg, buiten noodzaak geen schade of een aanmerkelijke kans op schade aan de gezondheid van de cliënt veroorzaken. Deze bepaling geeft de IGZ de mogelijkheid om aanbieders van alternatieve behandelwijzen (zowel organisatorische verbanden als solistisch werkenden) aan te pakken bij excessen.

Derde nota van wijziging vergaderjaar 2012-2013
Wanneer andere zorg wordt geleverd door zgn. alternatieve zorgaanbieders, geldt op grond van het wetsvoorstel (artikel 2, vierde lid) in afwijking van de reguliere norm dat «goede zorg» wordt verleend, de eis dat de zorg buiten noodzaak niet l
eidt tot schade of een aanmerkelijke kans op schade voor de gezondheid van de cliënt; deze afwijkende norm was in het wetsvoorstel Wcz ook reeds vervat (artikel 1, achtste lid en in combinatie met artikel 5, tweede lid), maar is nu met behulp van deze aanduiding korter en daardoor begrijpelijker geformuleerd.

In de folder van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
d.d. 1 augustus 2016
Voor alternatieve zorgaanbieders geldt de verplichting zorg te bieden die niet leidt tot schade of een aanmerkelijke kans op schade voor de gezondheid van de cliënt.
https://www.rijksoverheid.nl/documenten/brochures/2016/08/16/wet-kwaliteit-klachten-en-geschillen-zorg

Via deze website kan men vragen stellen
http://www.rbcz.nu/NL/wat-heeft-de-wet-wkkgz-voor-gevolgen-voor-de-complementairalternatief-therapeut.html