Wat kan je doen als een ouder de allimentatie aan zichzelf besteed?

Ik ken een ouder die het geld van de allimentatie opmaakt aan zichzelf. Ze koopt van dit geld parfum en kleding. Het kind krijgt niks, hij mag zelfs geen vrienden mee naar huis nemen omdat er te weinig eten is zegt de ouder. Volgens mij is de allimentatie juist voor een kind bedoelt.
Is dit strafbaar? Zou je er aangifte tegen kunnen doen? Wat kan je doen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
Reddie
9 jaar geleden
De alimentatie hoort gewoon bij het "huishoudgeld".
Door het kind kost het huishouden meer, aan huisvesting, gas, licht, water, verzekeringen, boodschappen, kleding, etc.
Die alimentatie is geenszins bedoeld als extraatje voor het kind.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De allimentatie voor een kind is wel degelijk ook bedoeld als bijdrage voor bv kleding,hobbies enz. dus ik ben het niet met je eens Reddie.

Antwoorden (1)

Weinig. De uitgaven hoeven niet verantwoord te worden. Als het kind voldoende eten en kleding krijgt, kun je hier weinig doen.
Als er echt onvoldoende voor het kind gezorgd wordt, kun je de kinderbescherming inschakelen. Maar dat moet wel echt aantoonbaar zijn. Die route levert waarschijnlijk veel meer ellende op dan het oplost.