als je nog geen rijbewijs hebt maar wel al aan het lessen bent is het dan strafbaar als je op een parkeerplaats oefent?

En wat is de consequentie

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
19.1K

Antwoorden (8)

Ja dan ben je in overtreding en krijg je een boete voor het rijden zonder rijbewijs. Oefenen mag alleen in een lesauto met daarbij een bevoegde rij instructeur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het een openbare parkeerplaats is, is het inderdaad verboden om daar te oefenen. Je krijgt dan een boete voor het rijden zonder rijbewijs. Op een afgesloten prive-parkeerplaats kun je natuurlijk wel rijden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat is strafbaar want op de openbare weg (parkeerplaats in dit geval) moet je je aan de wet houden. Je kan wel op een privé-terrein oefenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als op dat parkeerterrein openbaar is dan mag het zeker niet. Op een afgeslotern terrein staat vaak een bord dat daar de normale verkeersregels gelden. Dan mag het ook niet.

Als je een eigen landgoed hebt, dan kun je je gang gaan.

De consequentie is een boete en de verzekering zal niet uitbetalen als je schade veroorzaakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jazeker. Eigen ervaring. Dacht lekker te kunnen oefenen, komt de politie het terrein oprijden.
Jaren geleden, maar wel een bon...weet niet meer hoeveel, maar wel balen. Heb toen maar gewacht tot ik mijn rijbewijs had.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het de eerste keer is en er zit een ouder iemand met rijbewijs naast je, dan heb je kans dat je er met een fikse boete alleen vanaf komt (schikkingsvoorstel), ga er wel vanuit dat het boven de 200 euro zal zijn. Mogelijk krijg je een rijontzegging maar gezien de omstandigheden (oefenen op parkeerplaats met ouder persoon naast je) denk ik dat dat de eerste keer wel los zal lopen.

Toch zou ik het je afraden om te doen, ook op een parkeerplaats kunnen ongelukken gebeuren en zonder rijbewijs ben je dan echt vreselijk de sjaak.

Toegevoegd na 1 minuut:
wbt de prijs, het kostte mij 11 jaar geleden 395 gulden, reken de inflatie mee en het feit dat alle bekeuringen duurder zijn geworden en je komt ruim boven de 200 euro.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kost nu 220 Euro :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zit ik goed in de buurt dus...
ja natuurlijk, tenzij je met een rijinstructeur oefent welke kan aantonen deze bevoegd is, en je aan de auto kan zien dat het om een leswagen gaat.
zo niet, ben je aan het rijden zonder rijbewijs en krijg je een prent hiervoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet op een openbaar parkeerterrein. Dat is verboden. Wel op een particulier terrein, zoals de oprit van de woning van je ouders of vrienden.