Als je een rechtzaak tegen de gemeente wil aanspannen wie moet dan de kosten betalen als je verliest?

Ik dacht/denk dat de rechter kan bepalen in geval van onvermogen de gemeente de kosten moet betalen maar is dat zo?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K

Antwoorden (5)

Als je daarvoor in aanmerking wilt komen, een advocaat van onvermogen, dan moet je dat eerst aanvragen en de verliezer betaald bijna altijd de onkosten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jijzelf, de verliezende partij betaalt bijna altijd de kosten, mits de rechter dit anders bepaald.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In veel gevallen veroordeelt de rechter de verliezende partij tot kostenvergoeding, maar dit is zeker niet altijd zo! Zelfs al heb je een advocaat op toevoeging (die krijg je als je zelf niet voldoende financiële middelen hebt om een advocaat te betalen), kun je nog steeds in de kosten veroordeeld worden! Ga er dus nooit zomaar vanuit dat je niet hoeft te betalen als je wint..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jaren geleden heb ik een rechtszaak gevoerd tegen de gemeente. Ik stelde dat ik te goeder trouw had gehandeld in het afhandelen van uitkering. De gemeente dacht daar anders over. De rechter stelde mij in het gelijk.

Nu kom het. Ik had kosten gemaakt, en dan bedoel ik niet alleen de kosten van de rechtszaak zelf. Ik vond het niet billijk dat ik die kosten had gemaakt en vond dat de gemeente deze moest betalen. Mijn advocaat echter informeerde mij dat de gemeente dit niet hoefde te doen, tenzij wij de rechter ervan konden overtuigen dat er bij de gemeente sprake was van onbehoorlijk bestuur. En daar hebben we vervolgens een rechtszaak over gevoerd, en gewonnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het voor de kantonrechter voorkomt betaalt de verliezer.
Komt het voor de rechter voor, dan beslist de rechter wie voor de proceskosten opdraait.