Mag een vriendin uit Hongarije bij mij intrekken?

Ik heb een vriendin in Hongarije. Ze wil binnenkort naar Nederland verhuizen. Nu woon ik zelf in een huurwoning. Mag ze (tijdelijk) bij mij intrekken totdat ze een eigen plek heeft gevonden?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K

Antwoorden (1)

Ja, je mag een logé te gast hebben, tijdelijk is in dit geval 4 weken.

Maximaal 4 weken mag je iemand laten logeren, is het langer dan heet het inwonen en kan het van invloed zijn op eventuele huursubsidie. Dit adres geldt daarna als de woon- of verblijfplaats.
---
Als woon- of verblijfplaats geldt het adres waar men gedurende drie maanden minstens twee derden van de tijd overnacht.
Het is trouwens niet het enige criterium. Het gaat om een aantal criteria zoals maaltijden, ontvangen van post, ontvangen van bezoek, enz.).
De post kan alleen maar ontvangen worden op het woonadres, een postadres is alleen voor personen zonder woon- of verblijfplaats.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
tinus1969
5 jaar geleden
Maar afgezien van die huursubsidie is er geen enkele reden waarom ze maar 4 weken zou hoeven blijven.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Jawel, na 4 weken is het officieel je woon- of verplaats. Je adres dus en dit betekent dat je je moet inschrijven bij de Gemeente.