Mag ik als ik een foto maak van de molen in t dorp maak ansichtkaarten laten maken voor verkoop?

Mijn plan is om een foto van de molen en kerk in het dorp waar ik woon te maken en hier ansichtkaarten van te laten maken voor de verkoop. Mag dit zonder toestemming van de moleneigenaar of de kerk? Op dit moment is er niemand die dit doet. Ik ben wel zelfstandig ondernemer

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K
Reddie
5 jaar geleden
Ik heb de volgende overwegingen:
1. Je verdient geld aan de molen. De molenaar doet onderhoud aan de molen, zodat jij kaarten verkoopt.
2. De molen zou door jouw kaarten meer toeristen kunnen trekken. Dat zou voor de gemeente kunnen betekenen dat ze de wegen meer moeten onderhouden en voor meer parkeervoorziening moeten zorgen.
3. De locale horeca zou meer kunnen verdienen.
De punten 1 en 2 zouden kunnen betekenen dat ze recht hebben op een stukje van jouw verdienste.
Punt 3 zou kunnen betekenen dat ze een stukje aan jou kunnen afdragen.
Hoe je daar mee om moet gaan weet ik niet.
Mogelijk kun je informeren bij een zaak die ook ansichtkaarten verkoopt, en de drukkerij die ze levert.
Mogelijk ook informeren bij vvv's.
De vraag is natuurlijk ook of je zoveel kaarten gaat verkopen dat dit alles de moeite waard is.
Overleg met de molenaar lijkt me wel doenlijk.
Bij de andere partijen moet je misschien nog even geen slapende honden wakker maken.
<vervolg>
Reddie
5 jaar geleden
De andere partijen komen pas in beeld als je uit je verkoop mega inkomsten genereert.

Antwoorden (1)

Lees dit artikel eens. Daruit blijkt dat het wel mag.
https://www.charlotteslaw.nl/2014/04/auteursrecht-werken-openbare-plaatsen/
bamibal