Ik heb zwart een kamer gehuurd. Ben ik strafbaar, of alleen de verhuurder?

Ik ben student, en heb een half jaar lang zwart een kamer gehuurd. Handje contantje, geen contract. Geen andere optie; er was hier bijna geen kamer-aanbod, en ik vertrouwde de man.

Nu bleek mijn vertrouwen misplaatst te zijn. In mijn laatste maand hier heeft de verhuurder de prijs flink verhoogd, en mij 200 euro afhandig gemaand. (hij gaf minder van de borg terug dan gepland)

Ik snap dat ik dat geld niet meer terug kan krijgen. Zijn woord tegen het mijne en zo. Ik snap ook dat ik dom geweest ben. Ik wil nu, voor mijn eigen rechtvaardigheidsgevoel, een melding doen bij de belastingdienst dat deze man zwart kamers verhuurd. Het zijn er twee, voor in totaal 750 euro per maand. Ik hoop dat hij hier een boete voor krijgt.

Maar mijn vraag is: kan ik ook een boete krijgen? Kan de andere persoon die een kamer van hem huurt ook een boete krijgen? Zijn wij strafbaar?

Weet jij het antwoord?

/2500

Als jij aan de hand van officiële brieven en inschrijving in het gemeentelijk basisregister kunt aantonen dat je daar gewoond hebt is het aannemelijk te maken dat je huurde (niemand geeft gratis een kamer als hij geld kan verdienen) en kan je zelfs aanspraak maken op huurbescherming waardoor de huur niet verhoogd had mogen worden. Betreffende je wraakactie: Jullie hebben door op deze wijze te huren geen wet overtreden en zijn dus niet strafbaar maar je maakt het je eigen niet makkelijker, de verhuurder weet echt wel wie hem dat geintje flikt en zal niet nalaten je huidige verhuurder of toekomstige verhuurders er van in kennis te stellen wat voor jouw het huren niet makkelijker maakt.

Of de verhuurder zwart verhuurt kunt u niet weten, u kent zijn belastingaangiftes niet. Wat u wel weet is dat ú zwart hebt gehuurd. Bij handje contantje zijn er dus geen officiële overschrijvingen en geen rekeningen of facturen waaruit blijkt wat en of u ooit iets hebt betaald. Als u bij de gemeente het adres waar u zes maanden verbleef niet hebt laten registreren in de BRP kwam uw huuradres niet overeen met het woonadres dat bij de BRP bekend is. Bij een eventuele officiële melding bij de belasting dat u zwart hebt gewoond, komt ook naar voren dat u zich niet op dit woonadres bij de BRP hebt laten inschrijven. Uw toenmalige woonadres, waar u zwart huurde, en het woonadres dat bij de BRP bekend is komen niet met elkaar overeen. Stel dat er de afgelopen twee maanden aanleiding geweest zijn voor een adresonderzoek door de gemeente omdat er bv een signaal was ontvangen dat u niet woonde op het adres dat bij de BRP bekend was. De bestuurlijke standaardboetes voor het bewust of onbewust bijdragen aan onjuiste informatie in de Basisregistratie Personen (BRP) zijn € 240,-- of € 325,--.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100