Ik heb zwart een kamer gehuurd. Ben ik strafbaar, of alleen de verhuurder?

Ik ben student, en heb een half jaar lang zwart een kamer gehuurd. Handje contantje, geen contract. Geen andere optie; er was hier bijna geen kamer-aanbod, en ik vertrouwde de man.

Nu bleek mijn vertrouwen misplaatst te zijn. In mijn laatste maand hier heeft de verhuurder de prijs flink verhoogd, en mij 200 euro afhandig gemaand. (hij gaf minder van de borg terug dan gepland)

Ik snap dat ik dat geld niet meer terug kan krijgen. Zijn woord tegen het mijne en zo. Ik snap ook dat ik dom geweest ben. Ik wil nu, voor mijn eigen rechtvaardigheidsgevoel, een melding doen bij de belastingdienst dat deze man zwart kamers verhuurd. Het zijn er twee, voor in totaal 750 euro per maand. Ik hoop dat hij hier een boete voor krijgt.

Maar mijn vraag is: kan ik ook een boete krijgen? Kan de andere persoon die een kamer van hem huurt ook een boete krijgen? Zijn wij strafbaar?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Wetgeving
11.6K
paulus811
5 jaar geleden
Dat je kwaad bent snap ik, maar los het probleem van de prijsverhoging op en ga niet lopen narren. Huur is vaak onbelast, dus er is waarschijnlijk geen sprake van 'zwart' verhuren.
Erna55
5 jaar geleden
-- Ik wil nu, voor mijn eigen rechtvaardigheidsgevoel, een melding doen bij de belastingdienst dat deze man zwart kamers verhuurd. --
Het lijkt me dat het niet je rechtvaardigheidsgevoel is, dat je een melding wilt maken. Je wilt gewoon wraak.
-- " ik hoop dat hij hier een boete voor krijgt " --
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik bedoelde persoonlijke rechtvaardigheid. Yep, het is vergelding. Ik weet eerlijk gezegd niet wat daar mis mee is.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Wat er mis is met vergelding? Daar is heel veel mis mee. Wraak is, evenals strafrecht, geen sanctie die onrecht repareert of herstelt. Integendeel: door het nemen van wraak ben je de veroorzaker van extra onheil en leed. Vergelding uit persoonlijk rechtvaardigheidsgevoel is een huichelachtige omschrijving om iemand anders erbij te lappen/veraaiers mentaliteit. Zelfs onder gedetineerden is snitchen onvergeeflijk
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@JoanDArc ik zie dat anders. Deze man heeft mij leed veroorzaakt door te liegen tegen mij. Ik heb best sympathie voor iemand die geen zin heeft om belastingaangifte te doen, maar deze man besloot om mij, een student, af te persen, omdat hij weet dat ik nog geen maand hier zal zitten en niet meer een nieuwe plek zal kunnen vinden. Als ik niets doe komt hij daar probleemloos mee weg en kan hij in de toekomst meer mensen het leven zuur maken. Excuses als ik huichelachtig klonk, maar als "veraaien" zo onvergiffelijk is dan vraag ik me sterk af hoe het Nederlandse rechtssysteem nog functioneert.

Antwoorden (2)

Als jij aan de hand van officiële brieven en inschrijving in het gemeentelijk basisregister kunt aantonen dat je daar gewoond hebt is het aannemelijk te maken dat je huurde (niemand geeft gratis een kamer als hij geld kan verdienen) en kan je zelfs aanspraak maken op huurbescherming waardoor de huur niet verhoogd had mogen worden. Betreffende je wraakactie:
Jullie hebben door op deze wijze te huren geen wet overtreden en zijn dus niet strafbaar maar je maakt het je eigen niet makkelijker, de verhuurder weet echt wel wie hem dat geintje flikt en zal niet nalaten je huidige verhuurder of toekomstige verhuurders er van in kennis te stellen wat voor jouw het huren niet makkelijker maakt.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Huurders zijn wettelijk verplicht om ingeschreven te zijn in de basisregistratie personen. Iemand die zwart huurt kan zich niet op dat adres laten inschrijven in de BRP, als de verhuurder ook zwart verhuurt. Sinds januari 2014 gelden strenge eisen voor inschrijving op een woonadres. Het opgegeven woonadres en het adres waar men echt woont, moet overeenkomen. Er wordt streng op gecontroleerd. Overtredingen kunnen met een bestuurlijke boete worden bestraft.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@JoanDArc.
De wetgever is zelfs iets strenger.
Kort gezegd als men gedurende langere tijd (tenminste een maand) meer dan 4 nachten op één adres verblijft men daar ook ingeschreven moet zijn ongeacht of men huurt, ten gast bent of wat dan ook.
Erna55
5 jaar geleden
@theod : mag ik je bron hierover ?
ik slaap 6 nachten per maand elders. Je zegt dat ik me daar dan moet inschrijven. Moet ik me dan uitschrijven uit mijn woonadres ? Daar slaap ik meer dan 6 nachten.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Was een stukje vergeten, het gaat over vier nachten per week, een maand lang (uitgezonderd vakanties).
Erna55
5 jaar geleden
Dus dan moet ik me uitschrijven uit mijn eigen woonadres, wanneer ik een lat-relatie heb ?
Mag ik de bron van deze tekst ?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
De tekst - vier nachten per week, een maand lang (uitgezonderd vakanties).- betreft de definitie: logeren
https://www.startpagina.nl/v/maatschappij/wetgeving/vraag/571230/hoelang-logeren/
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Men moet zich bij de BRP inschrijven op het woonadres.
Een woonadres geldt voor de Wet BRP als het adres waar iemand woont (of waar ook een voertuig of vaartuig een vaste stand- of ligplaats heeft.)
Indien sprake is van het wonen op meer dan één adres, dan is het woonadres het adres waar men naar verwachting gedurende een half jaar het meest zal overnachten.
Als dat geen uitsluitsel geeft dan is het woonadres daar waar de persoon naar verwachting gedurende drie maanden ten minste twee maanden zal overnachten. Zo is het en niet anders. http://wetten.overheid.nl/BWBR0033715/2015-09-01
Hoofdstuk 1. § 1. Algemeen Artikel 1.1 punt o. Zes nachten per maand ergens anders slapen wijzigt het huidige woonadres niet, zelfs niet als men die zes nachten een keertje in één week elders op hetzelfde adres slaapt.
Of de verhuurder zwart verhuurt kunt u niet weten, u kent zijn belastingaangiftes niet.
Wat u wel weet is dat ú zwart hebt gehuurd. Bij handje contantje zijn er dus geen officiële overschrijvingen en geen rekeningen of facturen waaruit blijkt wat en of u ooit iets hebt betaald.
Als u bij de gemeente het adres waar u zes maanden verbleef niet hebt laten registreren in de BRP kwam uw huuradres niet overeen met het woonadres dat bij de BRP bekend is.
Bij een eventuele officiële melding bij de belasting dat u zwart hebt gewoond, komt ook naar voren dat u zich niet op dit woonadres bij de BRP hebt laten inschrijven. Uw toenmalige woonadres, waar u zwart huurde, en het woonadres dat bij de BRP bekend is komen niet met elkaar overeen.
Stel dat er de afgelopen twee maanden aanleiding geweest zijn voor een adresonderzoek door de gemeente omdat er bv een signaal was ontvangen dat u niet woonde op het adres dat bij de BRP bekend was.
De bestuurlijke standaardboetes voor het bewust of onbewust bijdragen aan onjuiste informatie in de Basisregistratie Personen (BRP) zijn € 240,-- of € 325,--.