Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik heb zwart een kamer gehuurd. Ben ik strafbaar, of alleen de verhuurder?

Ik ben student, en heb een half jaar lang zwart een kamer gehuurd. Handje contantje, geen contract. Geen andere optie; er was hier bijna geen kamer-aanbod, en ik vertrouwde de man.

Nu bleek mijn vertrouwen misplaatst te zijn. In mijn laatste maand hier heeft de verhuurder de prijs flink verhoogd, en mij 200 euro afhandig gemaand. (hij gaf minder van de borg terug dan gepland)

Ik snap dat ik dat geld niet meer terug kan krijgen. Zijn woord tegen het mijne en zo. Ik snap ook dat ik dom geweest ben. Ik wil nu, voor mijn eigen rechtvaardigheidsgevoel, een melding doen bij de belastingdienst dat deze man zwart kamers verhuurd. Het zijn er twee, voor in totaal 750 euro per maand. Ik hoop dat hij hier een boete voor krijgt.

Maar mijn vraag is: kan ik ook een boete krijgen? Kan de andere persoon die een kamer van hem huurt ook een boete krijgen? Zijn wij strafbaar?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Wetgeving
11.6K
paulus811
5 jaar geleden
Dat je kwaad bent snap ik, maar los het probleem van de prijsverhoging op en ga niet lopen narren. Huur is vaak onbelast, dus er is waarschijnlijk geen sprake van 'zwart' verhuren.
Erna55
5 jaar geleden
-- Ik wil nu, voor mijn eigen rechtvaardigheidsgevoel, een melding doen bij de belastingdienst dat deze man zwart kamers verhuurd. --
Het lijkt me dat het niet je rechtvaardigheidsgevoel is, dat je een melding wilt maken. Je wilt gewoon wraak.
-- " ik hoop dat hij hier een boete voor krijgt " --
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik bedoelde persoonlijke rechtvaardigheid. Yep, het is vergelding. Ik weet eerlijk gezegd niet wat daar mis mee is.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden