Fietser fiets tegen mijn stilstaande auto, wie is er aansprakelijk?

Vorige week reed ik in mijn wijk met de auto. Ik Reed aan de rechterkant en inks stonden wat auto's geparkeerd. Plots komt er links om de hoek een fietser aangereden die meteen links(voor hem) gaat fietsen (dus mij tegemoet komt). Hij kijkt naar benden om zijn telefoon in zijn broekzak te doen en heeft oordopjes in. Ik zie dat hij hard doorfiets en mij niet ziet. Dus ik rem en toeter, maar dit helpt niks waarop hij vervolgensmet zijn hoofd naar beneden met een redelijke vaart tegen mijn stilstaande auto aanfiets en bovenop mijn motorkap beland. Beidden hebben schade. Wie is hier aansprakelijk? Ik weet dat fietsers beschermd worden, maar dit lijkt me toch overmacht? Ik stond al stil en kon echt niks meer doen.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
5.7K
paulus811
6 jaar geleden
Ik had er ter plekke maar politie bij gehaald, dit verhaal wordt nu achteraf heel lastig nog te bewijzen tenzij de fietser meewerkt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt voor je reactie. De jongen geeft eerlijk toe fout te zitten, maar mijn vraag is vooral ben alsnog aansprakelijk, of valt mij in dit geval niets te verwijten?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Mee eens, ook al lijkt het niet nodig, eerst politie laten constateren en vastleggen. Iemand die ter plaatse eigen schuld toegeeft, kan het later even snel ontkennen. Ervaring leert, voor de volgende keer : Formulier invullen en politie erbij.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt, maar als ik dit zo lees was de politie waarschijnlijk niet eens gekomen.
Direct na een ongeluk zit de schrik er flink in. Het is even schakelen en je moet bepalen wat jou nu te doen staat. Vroeger was het gebruikelijk om de politie in te schakelen bij een verkeersongeluk. Nu krijg je bij een melding te horen dat ze niet komen opdraven voor een klein ongeval. De prioriteiten liggen nu anders en het komt natuurlijk ook door krapte aan agenten.
LeonardN
6 jaar geleden
Politie erbij halen is hier overbodig, de politie zal niet eens (willen) komen: https://www.politie.nl/themas/aanrijding.html "Natuurlijk komt de politie als er gewonden zijn of de schade erg groot is. Maar ook als de partijen er onderling niet uitkomen, er sprake is van (verbale) agressie, of de politie op een andere manier hulp moet verlenen. Maar als dat niet het geval is, komt de politie niet altijd ter plaatse. Dat is ook niet nodig."

Het beste antwoord

Volgens de wet is de automobilist schuldig, tenzij hij kan aantonen dat hem geen enkele schuld treft. In jouw geval is duidelijk dat de schuld volledig bij de fietser ligt, maardat aantonen is vers 2. Als de fietser bereid is schuld te bekennen, vergemakkelijkt dat de zaak en zou je kwestie eventueel buiten de verzekering om kunne regelen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik heb het jaren geleden aan de hand gehad (als automobilist).
Er geldt inderdaad sterke rechtsbescherming voor fietsers. Dat wil echter niet betekenen dat je als automobilist altijd schuldig bent of zelf voor de kosten moet opdraaien. Een automobilist is altijd verzekert, een fietser niet.
In dit geval lijkt het erop dat de fietser schuldig is aan de aanrijding en de schade. Echter, als automobilist ben jij aansprakelijk voor de schade. Schadeformulier door beiden laten invullen en ondertekenen en schakel de verzekering in. Je verzekering zal de schade aan de wederpartij vergoeden zonder dat het jou iets kost.
In mijn geval destijds werd ook alle schade aan mijn auto door mijn eigen verzekering vergoed en kostte het mij geen no-claim: ik was immers niet de schuldige partij.
Oftewel er is een verschil tussen schuld hebben een aansprakelijk zijn.