Van een 10 naar een 1 mag dat?

Ik heb een wiskunde SO gehad (een SO telt 1x mee inplaats van 4x zoals een eindtoets) ik had een 1 gehaald maar de leraar heeft (perongeluk) een 10 ingevuld op mijn cijferlijst. Mag hij dit nu veranderen als hij zijn fout ziet of niet? Leraren mogen cijfers toch niet omlaag halen? We mochten het SO mee naar huis dus hij heeft hem niet meer.
Xx

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
9.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je de toets terecht zeer en zeer slecht hebt gemaakt kan de leraar hiervoor alsnog een 1 geven. Een leraar is ook maar een mens en kan fouten maken.....net als jij. Het is wel een hele grote slordige fout. volgende keer maar beter je best doen en beter leren, dan krijg je misschien terecht een 10!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat had ik ook gewoon niets zeggen dan merkt ie het niet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha dit ken ik! Ooit op een s.o bio een 8 gekregen en dat terwijl ik niet eens had geleerd!! Toen bleek dat mijn leraar de achterkant niet had nagekeken... Eerlijk gezegd en kreeg een 4... Maar wel met schouderklopje! ;-)

Antwoorden (3)

Daar zijn geen vaste regels voor, dat verschilt van school tot school. Bij mij op school onderscheiden ze een invoerfout en een nakijkfout. Als de leraar iets verkeerd heeft nagekeken moet hij het wél verbeteren als het in jouw voordeel is, maar als het negatief is voor jou is het niet de bedoeling. Invoerfouten zijn dus apart, en mogen gewoon veranderd worden. Klein typfoutje, maar dit is dus bij mij op school. Duimen maar!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat hangt van het schoolbeleid af en of het een pta toets is. En ook van de rede voor een een, als je bv gespiekt hebt ofzo dan lijkt het me dat hij het altijd kan veranderen want dan heeft hij vastgesteld dat je gespiekt hebt en daar is in ieder geval op mijn school geen fysiek bewijs voor nodig om dan een een te krijgen, maar als je bijvoorbeeld helemaal niks goed had en het bewijs is weg, dan is het lastig voor hem om te bewijzen dat je een 1 had inplaats van een 10. Ook hangt het ervan af of je het met de docent gehad hebt over die een, als dat zo is en je blijft bij hoog en laag volhouden dat het een 10 was, komt dat je relatie met die docent ook niet ten goede lijkt me, wat als je een bespreek geval bent onhandig kan zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Officieel mag de leraar dit nog totdat hij de cijfers heeft ingeleverd voor het opstellen van het rapport. Het lijkt me ook veel eerlijker, per slot van rekening schiet jij er ook niets mee op dat je een cijfer krijgt, waar je niet de prestatie voor geleverd hebt. Als je lef hebt, ga je naar de leraar toe en vraag je hem zelf om het cijfer te veranderen. Ook voor jezelf is dit verstandig, want de leraar zal het als goed gedrag zien en je daardoor positiever beoordelen.