is het gebruik van popcorn time illegaal? (2018)

is het downloaden/streamen/kijken van films en series via popcorn legaal?
zo ja, kan je hiervoor boetes krijgen in NL?

6 jaar geleden
in: Wetgeving
6.6K

Antwoorden (1)

Ja (2018), het laden van 'data', bijv. een film is onder art. 45i van de Auterswet strafbaar.

Laden = het op je computer bruikbaar maken van 'content', niet per defentie opslaan op bijv. een harde schijf. Popcorntime laadt content op een computer. Als het auteursrechtelijk beschermd materiaal betreft is dat dus illegaal. (2018)

Toegevoegd na 4 minuten:
Tekst Art. 45i: Auteurswet

Onverminderd het bepaalde in artikel 13 wordt onder het verveelvoudigen van een werk als bedoeld in artikel 10, eerste lid, onder 12°, mede verstaan het laden, het in beeld brengen, de uitvoering, de transmissie of de opslag, voor zover voor deze handelingen het verveelvoudigen van dat werk noodzakelijk is.

Toegevoegd na 16 minuten:
Met de stichting 'Brein' zijn door uploaders van 'content' schikkingen van een paar honderd Euro tot vele duizenden € getroffen. Het downloaden van een film wordt niet vervolgt in Nederland.