Voor wat gelden de haaientanden in het plaatje?

Ik rijd dagelijks met mijn fiets over het fietspad in het plaatje (bij voorbaat excuses voor mijn grafische talent). 'Morgens van onder naar boven en 's middags van boven naar onder.

De auto's van rechts moeten stoppen voor de haaientanden, maar moeten ze dat voor alleen de voetgangers of ook voor de fietsers die op het fietspad rijden net ná de oversteekplaats?

Voor de metro stoppen ze wel, dat is het probleem niet maar ik wil weten of ik terecht of onterecht wordt platgereden als ik doorfiets.

Picture for question
13 jaar geleden
in: Wetgeving
3.3K
Cryofiel
13 jaar geleden
Je kunt ook een plaatje van Google Street View aan je vraag toevoegen - dat zegt misschien wat meer - zie mijn antwoord hieronder. Lukt je dat niet, dan kun je vertellen welke kruising dit is, zodat wij het zelf kunnen opzoeken in Google Street View.
Cryofiel
13 jaar geleden
Maar dan is hij ook aan het spookfietsen, en dat geldt als bijzondere verrichting. Iemand die een bijzondere verrichting uitvoert, dient AL het overige verkeer, inclusief voetgangers, voorrang te verlenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeievraag! +1
paulus811
13 jaar geleden
Cryofiel, goeie tip om een streetview plaatje toe te voegen. De coordinaten zijn 51.56.07.22 N 4.33.37.30 O Streetview heb ik niet, maar ik heb nu wel een plaatje van G Earth toegevoegd.
Cryofiel
13 jaar geleden
Ik bedoel niet Google Earth, maar Google Street View. Dat vind je gewoon op Internet onder http://maps.google.nl/ .
Cryofiel
13 jaar geleden
Of geef de twee straatnamen en de plaats, dan kan ik het zelf opzoeken. Met die coördinaten kan ik niet zo goed werken.

Het beste antwoord

Haaientanden zijn enkel ter verduidelijking van de verkeerssituatie. Verkeersborden geven aan wat er geldt.

In deze situatie zou er vanuit de auto gezien een "U nadert een voorrangsweg" bord moeten staan.

Vanuit de fietser gezien staat er waarschijnlijk een "U rijdt op een voorrangsweg" bord.

De auto moet voor de fietser stoppen, ongeacht er een voetganger loopt of tram aankomt.

Je wordt dus onterecht platgereden als de auto je toch probeert te raken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Haaientanden zijn slechts een visueel hulpmiddel. Hoe de voorrangssituatie werkelijk is, kun je zien aan de bebording.

Ziet de automobilist die van rechts naar links rijdt een bord dat aangeeft dat hij voorrang moet verlenen, dan is de straat die in jouw plaatje van boven naar onder loopt, een voorrangsweg (of een voorrangskruising, dat maakt niet uit). Als dat zo is, dan hebben de fietsers die op die straat fietsen óók voorrang, want het fietspad hoort bij de weg zolang er maximaal vijf meter afstand tussen het fietspad en de weg zitten.

Ziet de automobilist die van rechts naar links rijdt geen bord dat aangeeft dat hij voorrang moet verlenen, dan gelden de normale voorrangsregels: rechts gaat voor.

Toegevoegd na 2 minuten:
Overigens, is het wel legaal om van boven naar beneden te fietsen? Ben je dan niet aan het spookfietsen?

Als het legaal is, verwacht ik dat deze weg een voorrangsweg is - maar soms zijn de overwegingen van de wegbeheerder in raadselen gehuld.
Cryofiel
13 jaar geleden
Die haaientanden staan daar speciaal om de auto's te attenderen op de fietsers, want een zebra betekent zowizo dat ze moeten stoppen. Dus jij hebt voorrang en als je platgereden wordt is dat onterecht.
Niet dat je daar wat aan hebt, ik ken een soortgelijke situatie en daar word ik ook gemiddeld 2 x per week bijna platgereden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De auto moet altijd stoppen voor een zebrapad wanneer daar mensen oversteken, daar zullen de haaietanden dan niet voor gelden.

De haaietanden zullen dus gelden voor het fietspad, metro en de weg voor de auto's.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi plaatje hoor! Ze moeten voor je stoppen. Voor voetgangers ook, want dat moet altijd voor een zebrapad. De haaietanden gelden voor de kruisende weg en dat ben jij. Haaietanden gelden alleen voor bestuurders, vandaar dat de bedenkers waarschijnlijk dat zebrapad er tussen gepropt hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel simpel gezegd:

Diegene die bij haaientanden komt moet voorrang geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je als bestuurder, auto, fiets enz., haaietanden nadert moet je altijd voorrang verlenen. Dit staat in de wegenverkeerswet.
Het betekent dat je een voorrangsweg nadert.