Waarom moet een man zijn kind erkennen, en hoeft een vrouw dat niet te doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Een vrouw krijgt het kind, en dus is het duidelijk wie de moeder is. Bij een man is dat niet het geval. Door het kind te erkennen geeft de man aan dat het zijn kind is.

Toegevoegd na 2 uur:
Als toevoeging ivm de reacte over draagmoeder: een draagmoeder is juridisch moeder, ook al is de eicel van een andere vrouw afkomstig.zie bron
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, maar als de vrouw draagmoeder is?!
zondag
12 jaar geleden
Dan is ze nog steeds de biologische moeder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus als ik een vrouw zou zijn, en er een bevrucht eitje in mijn wordt gestopt en het kind wordt geboren, ben ik de moeder. Er zal vervolgens een (vooraf vastgelegde) adoptieregeling komen voor het geboren kind?! Is dat wat ik er me bij moet voorstellen? Ik wist hier namelijk niets van, buiten het feit dat het medisch gezien kan!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja de vrouw draagt het kind en wordt automatisch de moeder,tenzij vooraf zoals je schrijft een adoptieregeling geregeld is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan blijft ze nog de moeder en moet zij toestemming geven voor adoptie. Dat kan pas na de geboorte van het kind. Alleen als de draagmoeder en de wensvader niet gehuwd zijn kan de wensvader het kind voor de geboorte erkennen.

Andere antwoorden (1)

Bij mijn weten is het zelfs niet eens zo dat de man zijn kind moet erkennen, maar dat hij door de moeder erkend wordt als vader van het kind. D.w.z. als ze niet getrouwd zijn. (Eigen ervaring.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bamibal
12 jaar geleden
Klopt, moeder moet alleen toestemming geven. Vader moet het kind erkennen.
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/aangifte-geboorte-erkenning-en-gezag/erkenning-kind
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het over ruim 12 jaar geleden. Mijn partner, dolgelukkig naar de gemeente om de geboorte van onze zoon aan te geven, kwam thuis met de mededeling dat dat niet zomaar ging. Hij had een formulier meegekregen waarop ik moest invullen dat ik hem "erkende" als vader.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ De vrouw moet in geval van samen wonen een formulier ondertekenen waarin opgegeven wordt dat zij haar partner als vader van het kind erkend.
Deze regeling is nog steeds van kracht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Paps en mams moeten allebei iets erkennen. Paps moet erkennen dat het kind van hem is en mams moet paps erkennen als vader. Zo was het bij mij 8 jaar en 11 dagen geleden en zo is het inderdaad nog steeds.