Wat betekent "veroordeelt in zijn hoedanigheid van bewindvoerder over de goederen van"?

Een persoon is gedagvaard. Maar staat onder bewind. De rechter weet dit en veroordeeld niet de persoon maar de bewindvoerder. Er staat in het vonnis. "De kantonrechter veroordeelt .... in zijn hoedanigheid van bewindvoerder over de goederen van ...... in de kosten van dit geding" Verder moet er binnen 14 dagen betaald worden.
Wat betekend dit. Moet de bewindvoerder nu alles in 1x betalen? En verhaald hij dit op de persoon die onder bewind staat?
Of zegt de bewindvoerder dat hij niet kan betalen?
Ik snap er echt niets van. Wie kan mij uitleggen wat er bedoeld wordt.
Advocaat is ziek. Anders moet ik zeker wachten tot na het weekend.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
2.4K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
U hebt een advocaat, schrijft u. Het is gebruikelijk dat deze u de bedoeling van de uitspraak meedeelt. Zonder dossierkennis is het ook niet mogelijk om de bedoeling van de uitspraak te becommentariëren.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De bewindvoerder hoeft uiteraard die kosten niet zelf (persoonlijk) te betalen, maar moet die betalen uit de goederen en/of het vermogen van de persoon over wie hij het bewind voert. Als dat niet mogelijk is, zal de bewindvoerder dit bij de rechter moeten aangeven en is het aan de rechter wat er verder gebeurt.
Of dit in 1x betaald moet worden, is op basis van jouw gegevens niet te bepalen, dat zal wellicht in het vonnis staan.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
JanJ2002 jammer dat ik geen beste antwoord kan geven. Bij deze. Er moet inderdaad in 1x betaald worden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als de bewindvoerder, in ‘zijn hoedanigheid van bewindvoerder over de goederen’ wordt veroordeelt in de proceskosten zijn de kosten van het geding voor de onderbewindgestelde. De slotzin van de uitspraak is standaard en bij de wet geregeld. Daar sleutelt de rechter niet aan in zijn uitspraak.

Het beste antwoord

Uit de vraag blijkt dat de persoon die onder bewind is gesteld is gedagvaard, er blijkt echter niet uit of de vragenstelster zelf die persoon is. Het blijft dus een zeer algemeen antwoord, voor een uitgebreide uitleg van de uitspraak zal de vragenstelster, indien zij de rechthebbende is, zich schriftelijk tot haar advocaat moeten wenden.
Als een persoon onder bewind is gesteld wordt de bewindvoerder gedagvaard ‘in hoedanigheid van bewindvoerder’. Het komt erop neer dat feitelijk de rechthebbende wordt gedagvaard en niet de bewindvoerder. Dit is gebaseerd op art 441 van het Burgerlijk Wetboek Boek 1.
“Tijdens het bewind vertegenwoordigt de bewindvoerder bij de vervulling van zijn taak de rechthebbende in- en buiten rechte.”

Als de kantonrechter de (bewindvoerder) veroordeelt in ‘zijn hoedanigheid van bewindvoerder over de goederen’ van de (onderbewindgestelde) zijn de kosten van het geding voor de onderbewindgestelde. Deze kosten worden haast altijd betaald vanuit de zogenaamde ‘toevoeging’. De gefinancierde rechtsbijstandskosten die betaald worden vanuit de Raad van Rechtsbijstand (RvR).
Hiertoe heeft de advocaat namens de gedagvaarde (de onderbewindgestelde) bij de Raad een aanvraag ingediend en indien deze is toegewezen, zal de betaling rechtstreeks met de RvR worden afgehandeld door de betreffende advocaat.

Toegevoegd na 36 minuten:
De uitspraak is meestal standaard:
Proceskosten dienen binnen 14 dagen na betekening van dit vonnis te worden voldaan, bij gebreke waarvan de wettelijke rente ex artikel 6:119 BW verschuldigd is vanaf het eind van voormelde termijn tot aan de dag van volledige voldoening.

De betaling dient dus zonder tegenwerping van gedaagde binnen
14 dagen ná betekening van het vonnis in zijn geheel te zijn voldaan.

Toegevoegd na 1 uur:
Als de proceskosten niet worden vergoed vanuit de Raad van Rechtsbijstand kan de bewindvoerder gesommeerd worden om uit de beschikbare middelen de proceskostenveroordeling te betalen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dank je wel voor je uitgebreide antwoord. Toch maakt het naar mijn mening niet uit of vragenstelster diegene is die gedaagd wordt. Naar mijn idee veranderd het antwoord daar niet door. Nogmaals heel hartelijk dank.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Marry2807, dat klopt, mijn antwoord verandert niet.
Moest de vraag van twee kanten bekijken, neutraal blijven, vandaar het uitgebreide antwoord.

Andere antwoorden (1)

er staat niks in je verhaal over wanneer er betaald moet worden. Als ik je verhaal goed begrijp moet de bewindvoerder, juist omdat hij bewindvoerder is/ als bewindvoerder de kosten van het proces betalen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Een bewindvoerder hoeft nooit zelf de eventuele kosten voor een proces te betalen. Niet als er namens en niet als er tegen hem geprocedeerd wordt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als de bewindvoerder, in ‘zijn hoedanigheid van bewindvoerder over de goederen’ wordt veroordeelt in de proceskosten zijn de kosten van het geding voor de onderbewindgestelde De slotzin van de uitspraak is standaard en bij de wet geregeld. Daar sleutelt de rechter niet aan in zijn uitspraak.