De vraag is of matchfixing in Nederland strafbaar is, en zo ja, wat zijn de straffen ?
Om daar een antwoord op te kunnen geven, zal men eerst uit moeten zoeken op basis waarvan dan wel.
Matchfixing is het manipuleren van sportwedstrijden ten behoeve van mensen die gokken op deze wedstrijden. De fixer is degene die die spelers of scheidsrechters omkoopt.
In Nederland bestaat geen aparte wet waarin in matchfixing is strafbaar gesteld zoals in Italië en Portugal. Ook staan er in het Nederlandse Wetboek van Strafrecht geen aparte artikelen met betrekking tot matchfixing zoals in Bulgarije en Spanje. Er is weinig jurisprudentie te vinden over matchfixing. De afgelopen jaren zijn geen personen vervolgd voor matchfixing.
In Nederland valt matchfixing onder ‘oplichting’. Voor oplichting is opzet vereist. Een speler die verdacht wordt van oplichting zal in veel gevallen kunnen aanvoeren dat hij de bal zonder opzet achter zijn eigen keeper schoot. Ook voor fixers geldt dat zaken tegen hen moeilijk te bewijzen zullen zijn. Dat zit hem in het bewijstechnische aspect. Een fixer laat weinig sporen na. Gesprekken met spelers of scheidsrechter zullen mondeling en één op één worden gevoerd en betalingen worden contant gedaan en daarom moeilijk te traceren.
Een speler of scheidsrechter die geld aanneemt van een fixer zou ook strafbaar kunnen zijn op grond van ‘omkoping van anderen dan een ambtenaar’. Dit delict is over het algemeen eenvoudiger te bewijzen. Een verdachte is al strafbaar als hij geld aanneemt voor werkzaamheden in dienstbetrekking en dit in strijd met de goeder trouw verzwijgt aan zijn werkgever. Een omgekochte speler zal hier in het algemeen geen melding van maken aan zijn club en hij maakt zich daardoor schuldig aan omkoping. Dat maakt dat een onverklaarbare geldstroom in de richting van een speler of scheidsrechter reeds voldoende kan zijn. Echter, contante geldstromen zijn vaak moeilijk aan te tonen.
Begin dit jaar meldde Europol dat er vijf Nederlanders betrokken zouden zijn bij matchfixing. Bij mijn weten heeft het nog niet tot een rechtszaak geleid.

De meeste voetballers weten nog niet eens dat je niet mag gokken op eigen wedstrijden.

Toegevoegd na 11 minuten:
Wetboek van Strafrecht, Art. 326, lid 1 en Art. 328ter

Toegevoegd na 26 minuten:
Boete van de vijfde categorie is momenteel maximaal € 78.000,00 (en niet 76.000 zoals op veel sites vermeld wordt).