Welke wet heeft voorrang?

Nou stelt Artikel 55 lid 2 uit het Wetboek van Strafvordering:

’‘Zowel in geval van ontdekking op heterdaad als buiten dat geval kan iedere opsporingsambtenaar, ter aanhouding van den verdachte, ELKE plaats betreden.’‘

Algemene Wet op het Binnentreden (AWBI) stelt:

’‘In de gevallen waarin het binnentreden van plaatsen krachtens een wettelijke voorschrift is toegelaten, geschiedt dit buiten het geval van ontdekking op heterdaad niet:
(*lijstje met plaatsen*)’‘

Nu spreekt artikel 55 de AWBI tegen (of net andersom). Want volgens artikel 55 lid 2 mag je dus elke plaats betreden, maar AWBI zegt nee, er zijn uitzonderingen.

Welke wet heeft dan voorrang? Hoe weet je dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
3.6K

Het beste antwoord

Even los van de vraag of hier sprake is van tegenstrijdigheid, in het recht geldt het adagium Lex specialis derogat lex generalis. Dat wil zeggen dat een speciale wet voorrang heeft op een algemene wet. In dit geval gaat de AWBI voor, en zijn alle andere wetten waarin iets voorkomt over binnentreden van een lagere orde.
teusvh
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe weet je dat de AWBI een speciale wet is en een andere wet ''algemeen'' is?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is geen vaststaand feit, maar blijkt uit de inhoud van de wetsartikelen. Als een bepaald artikel verder is toegespitst op een bepaalde situatie, is dat artikel belangrijker.
teusvh
12 jaar geleden
Klopt. Je kunt ook kijken naar de considerans, de inleiding van de wet. Of de begeleidende brief waarmee het wetsvoorstel ooit aan de Tweede Kamer is aangeboden. Daaruit blijkt de bedoeling van de wetgever, of het een lex specialis is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weet niet waar je dit vandaan haalt. De wet waaraan alle wet- en regelgeving aan dient te voldoen is de grondwet, de grondwet mag door geen enkele ander wet of regelgeving geschonden worden. Betekent dus dat elke andere wet een uitwerking is om de werking van de grondwet te waarborgen. Daarna komt een algemene wetgeving (bijvoorbeeld de wegenverkeerswet) die de rechten en plichten op hoofdlijnen beschrijft. Als laatste komen de regelingen en de maatregelen van bestuur (bijvoorbeeld het RVV 1990) die de rechten en plichten in detail beschrijven. Elkeen weet dat men bij een zeer ernstige overtreding van het RVV 1990 waarbij men het verkeer ernstig in gevaar brengt niet alleen aangepakt kan worden op artikel 5 WVW maar zelfs vervolgd kan worden op gronden van het wetboek van strafrecht en is een veroordeling voor moord of doodslag mogelijk. Jij zet de wetgeving op zijn kop, voorbeeld: Als een bestuurder van een motorvoertuig komend van rechts opzettelijk en met voorbedachte rade een weg oprijdt om een ongeval te veroorzaken zou hij in de door jou geschetste situatie niet veroordeeld kunnen worden anders dan op basis van artikel 5 WVW, het in het gevaar brengen van het verkeer. Gelukkig zit de wetgeving iets anders in elkaar en kan een dergelijk persoon en ook zijn handlanger dan zelfs veroordeelt worden voor moord (dood postbode Erp).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de juridische wereld zijn er enkele manieren waarop beslist wordt welke wet voorrang heeft: lex specialis, lex posterior en lex superior. Wat jij beschrijft is de voorrangsregel lex superior: de hogere wetgeving (grondwet) gaat voor de lagere wetgeving (WVW bijvoorbeeld). In dit geval zijn beide wetten gemaakt door de formele wetgever, dus is er geen superior regel. Dan kan dus ook worden gekeken naar specialis (meer toegespitst) of posterior (later tot stand gekomen). Het geval met de bestuurder van het motorvoertuig is er geen sprake van tegenstrijdige regelgeving. Beide regels kunnen naast elkaar gebruikt worden. Er is sprake van tegenstrijdige regelgeving wanneer er bijvoorbeeld wordt gezegd: Artikel 1. Overeenkomsten kunnen in elke vorm tot stand komen. Artikel 2. De koop van een huis moet schriftelijk geschieden. Artikel 2 spreekt artikel 1 tegen, maar tóch geldt 2 in geval van de koop van een huis. Dat is het lex specialis beginsel. Kortom: er moet sprake zijn van tegenstrijdigheid, anders kom je aan die regels helemaal niet toe.
teusvh
12 jaar geleden
De opmerking over de Grondwet hierboven begrijp ik niet helemaal.
Het WvS en de AWBi zijn wetten van gelijke rang, en dan gelden bij strijdigheid de prioriteitsregels.
Zie ook de link.
http://www.wetrecht.nl/lex-specialis/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat jij omschrijft Thomas probeerde ik in gewone mensentaal te beschrijven. Het ging mij in principe om de uitspraak dat de ene wetgeving altijd voorrang heeft op de andere wetgeving, iets wat uit de praktijk blijkt dat het niet klopt. Beste Teus. Als jij al niet begrijpt dat elke wet die Nederland heeft moet voldoen aan het gestelde in de grondwet, ben je op het verkeerde pad bezig. Als een persoon op een regelgeving voor de rechter wordt gebracht op een manier die strijdig is met de grondwet zal dan ook terstond ontslag uit rechtsvervolging volgen.
teusvh
12 jaar geleden
Twee opmerkingen:
Op veel regels uit de grondwet kan een uitzondering worden gemaakt, mits vastgelegd in een wet in formele zin (dus vastgesteld door regering en staten generaal). Zie bijvoorbeeld de artt. 2.4, 6.1, 7.1, 8, 10.1 en nog een paar.
De rechter toetst wetgeving in formele zin niet aan de grondwet. Dat staat in art. 120 Gw. Wel aan internationale verdragen, die (gelukkig) vaak dezelfde bepalingen bevatten.
Je reageert overigens op dingen die niet zijn gezegd. http://www.denederlandsegrondwet.nl/9353000/1/j9vvihlf299q0sr/vih9dp4hyqv1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste Teus. Toch even opnieuw de boeken er bij nemen en nakijken hoe een wetgeving tot stand komt. Alvorens er een wetsvoorstel in Nederland aan de tweede kamer wordt aangereikt wordt deze door het hoogste rechtscollege van Nederland (raad van state) getoetst ondermeer aan de grondwet. Dit maakt meteen de reden waarom in Nederland nimmer een wet door rechters beoordeeld mag en kan worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Theodbn ik heb het idee dat jij inderdaad op dingen reageert die helemaal niet gezegd worden. :)

Andere antwoorden (3)

Je mag (*lijstje met plaatsen*) niet betreden, TENZIJ het een ontdekking op heterdaad betreft.

(zo lees ik "buiten het geval van ontdekking op heterdaad")

Toegevoegd na 9 minuten:
Dus er is geen voorrang, omdat er geen tegenspraak is.

Toegevoegd na 54 minuten:
Dank je voor de reactie, ik zie nu waar de "tegenspraak" zit; artikel 55 zegt inderdaad dat een opsporingsambtenaar elke plaats mag betreden om een verdachte aan te houden, heterdaad of niet (maar er is wel sprake van "verdachte", dus niet zomaar iedereen).

AWBI zegt dat waar binnentreden is toegelaten (bijvoorbeeld krachtens Artikel 55 lid 2), dat dit toch niet gebeurt (dus het mag wel, maar gebeurt niet, beetje vreemd, maar kan juist zo gesteld worden om een letterlijke tegenspraak te vermijden) als het 1 van de plaatsen in het lijstje betreft, TENZIJ het een heterdaad betreft.

Sorry voor de complexe zin :) Dus een echte tegenspraak wordt uiteindelijk toch vermeden.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je mag (*lijstje met plaatsen*) WEL betreden, OOK in het geval van ontdekking op heterdaad.
Dit zegt artikel 55: Zowel op heterdaad als daarbuiten ELKE plaats betreden. Wat jij zegt: Je mag (*lijstje met plaatsen*) NIET betreden, TENZIJ heterdaad. Er dus wel een hele duidelijke tegenspraak. Ik zeg je mag hoe dan ook (heterdaad of niet) alles betreden. Jij zegt nee, de plaatsen die op het lijstje staan mag je niet betreden als er geen sprake is van heterdaad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus een echte tegenspraak wordt uiteindelijk niet vermeden ;)
gvrox
12 jaar geleden
Dat iets mag, maar niet gebeurt is toch geen tegenspraak ? Of bedoel je een andere ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er worden nu allemaal dingen door elkaar gehaald :) AWBI zegt dat je een aantal plaatsen niet mag betreden, tenzij het een heterdaad betreft. Dus als er geen sprake is van heterdaad, bijvoorbeeld een geplande aanhouding, wordt er gewacht tot de kerkdienst voorbij is. Dus hier is geen sprake van ''mag maar gebeurt niet'', maar simpelweg ''mag niet en gebeurt daarom ook niet''. Verder heb ik het antwoord op de vraag al gevonden, en het is een verdomd simpel antwoord trouwens.
In principe mag je bijvoorbeeld een huis als opsporingsambtenaar niet binnentreden tenzij er sprake is van accuut gevaar , een aanhouding op heterdaad of een aanhouding buiten heterdaad ( waarvoor dan wel toestemming nodig is vaak in de vorm van een huiszoekings of aanhoudingsbevel) Op deze regel is een uitzondering gemaakt voor drie plaatsen , daar mag je alleen naar binnen voor een aanhouding op heterdaad en dus verder niet ( kerk staten generaal tijdens de vergadering en tijdens de rechtzitting) het is dus naar mijn idee eerder een aanvulling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is afhankelijk van de omstandigheden.

In principe mag volgens de grondwet nooit een perceel betreden worden door een opsporingsambtenaar, de grondwet dienen we allemaal te respecteren.

Het wetboek van strafvordering, een wet die de werking van de grondwet moet garanderen, geeft aan dat er gevallen zijn waarin de rechten van het ene persoon zwaarder wegen dan die van het andere persoon en staat een binnentreding onder voorwaarde toe.

Om die voorwaarde te garanderen en dus de werking van de grondwet in al zijn waarde te respecteren is op artikel 55 lid 2 strafvordering de Algemene Wet op het Binnentreden gebaseerd.

In beginsel ligt de basis van het binnentreden in de Algemene Wet op het Binnentreden, echter per geval kan het anders liggen en kan men zelfs geheel terug moeten naar de grondwet en is binnentreding helemaal niet gerechtvaardigd.