Boete voor toeren maken terecht of niet?

Nu heb ik vanmiddag een boete binnengekregen voor "Als bestuurder van een motorvoertuig onnodig geluid veroorzaken". Ik ben langs een mobiele flitser gereden en maakte op dat moment veel toeren met mijn auto. Ik ben niet staande gehouden en heb geen lekke uitlaat. De boete is maarliefst 340 euro! Is dit terecht of maak ik een goede kans als ik bezwaar maak? Ik bedoel maar, door rood rijden kost 220 euro, en dit is nog eens 120 euro duurder?? Voor een paar toeren maken ?? Mijn mening is dat ik dit zonder meer belachelijk vind! Maar nogmaals, heeft het zin om bezwaar in te dienen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
3.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit valt helaas onder de zelfde noemen als onnodig claxonneren. De meeste agenten zullen daar niet snel een boete voor geven, omdat zij het bedrag ook buiten alle proporties vinden. Heb je door extra geluid te maken misschien andere automobilisten gewaarschuwd voor de mobiele snelheidscontrole?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Altijd bezwaar maken!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@jol , nee , er waren geen andere auto's nabij. Ik heb wel in een wat lagere versnelling gas gegeven, maar heb nooit te hard gereden of ongevaarlijk e.d. Enkel beetje meer geluid dan normaal gemaakt ...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat de agent niet houdt van dit soort gedrag; misschien was het een vrouwelijke agent en vond ze je gedrag te veel macho.

Antwoorden (4)

Als jij op dat moment niet te snel hebt gereden, dan kan je in beroep gaan en de resultaten van de geluidsmeting opvragen. Als deze niet voorhanden zijn, dan denk ik dat je een goede kans maakt dat het kwijt gescholden wordt.
jc54
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het idee achter de feitcode voor onnodig geluid maken is juist dat er geen geluidsmeting nodig is. Alleen de constatering dat er meer geluid gemaakt is dan nodig. Voor geluidsmetingen zijn andere feitcodes in het leven geroepen.
Je kunt altijd bezwaar maken,maar of dit zin heeft?

Het zijn de nieuwe boetebedragen die m.i.v. 1 januari zijn ingegaan.
Je heb inderdaad onnodig lawaai gemaakt en hier staat een boete voor van 340,-
Het onnodig claxoneren is 85,- geworden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom zo een enorm verschil?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja dat zou je aan de rijksoverheid moeten vragen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Onnodig claxonneren is ook 340 euro hoor. http://www.autoblog.nl/verkeersboetes-worden-belachelijk-duur-volgend-jaar
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Iets verder kijken dan je neus lang is ? :-). Gewoon 85 hoor ^^
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Allebei even goed lezen: het is op basis van dat artikel onduidelijk of het nu 340 of 85 euro wordt. Als ik zo even Google, dan zeggen alle andere bronnen overigens dat het 350 euro is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb het even "gekopieerd".
Volgens mij bedoelen ze hier toch echt dat onnodig claxonneren 340 euro kost en dat overig verkeer met lichtsignalen waarschuwen voor een controle 85 kost. Als ik het niet goed lees, wil iemand het dan uitleggen. Dit interesseert me heel erg. Parkeren op een gehandicaptenparkeerplaats gaat van 180 naar 340 euro
- Onnodig claxonneren gaat van 180 naar 340 euro
- Voetganger op zebrapad niet voor laten gaan gaat van 180 naar 340 euro Oh en het met lichtsignalen waarschuwen van tegenliggers voor snelheidscontroles kost volgend jaar 85 euro ipv 70 euro.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Jol: onderaan het genoemde artikel staat dit: "UPDATE 25-11 (Smoke) – Volgens het orakel Koos Spee wordt onnodig claxonneren 85 euro ipv 340. Klinkt ook wat aannemelijker. Foutje van de RTL?" Dat is wat Ramon bedoelt. Het is echter onjuist, want alle andere bronnen die ik zie noemen een bedrag van 350 euro.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als koos spee het al niet weet ? Bijna zeker dat onnodig Claxxoneren niet duurder is dan door rood rijden! En waarom is onnodig geluid maken zo veel duurder. ?? Echt, waar gaa nederland heen ??
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Google maar eens op "onnodig claxoneren". Vele links die melden dat het 350 euro wordt en daarmee duurder dan door rood rijden. Ik vind het ook heel vreemd, maar het is toch zo.
Bezwaar maken en brondocument opvragen. Hier staan de bevindingen/opmerkingen van de agent over hetgeen hij heeft geconstateerd. Geef je een goede kans.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou zeker bezwaar maken. Feit is dat alleen de persoon bij de mobiele flitser als getuige kan dienen en die bij een eventuele rechtszitting niet zal verschijnen. Daarnaast kunt u betogen dat uw voorganger o.i.d. het lawaai maakte of dat u per ongeluk terugschakelde, kan gebeuren tenslotte! Ik zou een bezwaarschrift schrijven. Wel eerst even kijken of het een transactievoorstel is of een boete o.b.v. de wet Mulder. De procedures verschillen hiervoor, maar je hebt 16 weken om bezwaar aan te tekenen, danwel het transactievoorstel niet te betalen en de zaak voor te laten komen. Ik denk dat het zeker kans van slagen heeft!