Mag je in een personenwagen overnachten langs de snelweg op een parkeerplaats?

En in een camper of in je caravan?

Toegevoegd na 7 minuten:
En in een vrachtwagen met een speciale slaapcabine?

LeonardN
6 jaar geleden
in: Wetgeving
14.8K

Het beste antwoord

Parkeerplaatsen langs de autosnelwegen worden door Rijkswaterstaat 'verzorgingsplaatsen' genoemd.

"Het is beleid van het ministerie dat verzorgingsplaatsen langs autosnelwegen alleen bedoeld zijn voor korte pauzes, niet voor overnachtingen en langdurig parkeren."

Formeel mag het dus niet - of in elk geval 'is het niet de bedoeling'. Een duidelijke regel voor de maximale tijd dat je dan mag slapen om onderscheid te maken tussen 'uitrusten' en 'overnachten' is er echter niet.

In de praktijk gebeurt het regelmatig dat vooral vrachtwagenchauffeurs overnachten op een verzorgingsplaats, o.a. bij gebrek aan ruimte op de officiële truck-stops waar ze wel mogen overnachten. Zonder intensieve controle is het ook niet te handhaven. In de praktijk wordt vooral aandacht besteed aan chauffeurs die hun vrachtwagen op de vluchtstrook parkeren als het parkeerterrein vol blijkt te zijn.
Inekez1
6 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De wet op de openluchtrecreatie, die regelde dat je op onder andere parkeerplaatsen niet mocht overnachten, is per 1 januari 2008 vervallen.

Als een gemeente wil voorkomen dat er her en der gekampeerd wordt, in of buiten een auto, dan moet dit nu geregeld worden in de APV, de algemene plaatselijke verordening. Heeft een gemeente bewust of onbewust nagelaten om dit op te nemen in de APV, dan mag er dus vrij overnacht worden.

De APV maakt onderscheid tussen recreatief overnachten en het overnachten van chauffeurs werkzaam in het beroepsvervoer, die zich aan de rijtijdenwet moeten houden. Dit was in de wet op de openluchtrecreatie niet anders. Ook toen werd er een uitzondering gemaakt voor beroepschauffeurs.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Inekez1
6 jaar geleden
Parkeerplaatsen langs de snelweg behoren bij Rijkswaterstaat. Daar heeft een gemeentelijke APV dus niets over te zeggen. Overigens schijnt tegenwoordig vrijwel elke gemeente in Nederland in de APV te hebben opgenomen dat overnachten in een vervoermiddel niet is toegestaan op een parkeerplaats.